Necrophobic - The Nocturnal Silence

Necrophobic - The Nocturnal Silence

Label : Hammerheart Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Release type: Re-release

Pim B. : Het Nederlandse Hammerheart Records is weer actief en naast de nieuwe release van Macabre brengen ze ook een aantal albums uit hun archief opnieuw uit waaronder het debuut van het Zweedse Necrophobic 'The Nocturnal Silence' dat oorspronkelijk in 1993 verscheen via Black Mark en waarvan Hammerheart de rechten wist te verkrijgen en het album in 2003 opnieuw uitbracht. Blijkbaar is er nog steeds vraag naar 'The Nocturnal Silence' waardoor een nieuwe reissue gerechtvaardigd is. Voor mij persoonlijk is het sowieso rechtvaardig want ik beschouw Necrophobic als één van mijn "all-time favorites”.

De band uit Stockholm stond aan de wieg van de death metal met een vleugje black en veel melodie. Doorgaans wordt het melodieuze aspect binnen de Zweedse death metal toegeschreven aan acts uit Gothenburg zoals Grotesque, At The Gates en Dark Tranquillity, maar ook Necrophobic heeft daar een aandeel in gehad. Ten tijde van 'The Nocturnal Silence' bestond de band naast oprichter Joakim Sterner (drums) uit bassist Tobias Sidegard, die later ook de vocalen voor zijn rekening zou gaan nemen, zanger Anders Strokirk en gitarist David Parland. Deze laatste is voor het geluid van de band enorm belangrijk geweest en eigenlijk heeft hij voor de blauwdruk van Necrophobic gezorgd. Nadat hij de band verliet dook hij op in Dark Funeral, Infernal en War. Hoewel de band later nog betere albums uitbracht is het debuut wat mij betreft een klassieker uit de Zweedse death en black metal geschiedenis. Mocht je het album nog niet hebben dan is dit het uitgelezen moment om het aan te schaffen.