Dissection - Live Legacy

Dissection - Live Legacy

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder

Ferdi : De laatste paar jaar lijkt Dissection een ware cultstatus te hebben gekregen. Niet slecht natuurlijk, voor een band die in tien jaar tijd slechts twee cd's uitbracht (de mini Where Dead Angels Lie en het met obscuur materiaal gevulde The Past Is Alive niet meegerekend). Eén en ander heeft natuurlijk te maken met het feit dat het opperhoofd Jon sinds '98 zijn dagen slijt in de gevangenis wegens het doodsteken van een Algerijnse nicht, en natuurlijk met het feut dat de band als één van de eerste begon met het mixen van heavy metal met extreme death/black. Momenteel werkt Jon aan het materiaal voor een nieuw album, die rond deze tijd volgend jaar uit komt. Intussentijd deze live-cd, opgenomen tijdens Wacken '97. De opnamen waren al eerder te verkrijgen in het bootlegcircuit, maar op deze officiële release klinken de nummers heel wat beter dan op bijvoorbeeld de Frozen In Wacken-cd. Nu is Dissection allesbehalve een spectaculaire live-band, maar voor de die-hard fan staat er veel moois op deze cd. Het zilveren schijfje telt zes nummers en een intro en klokt alles bij elkaar 40 minuten. De band klinkt goed op elkaar ingespeeld, en de nummers worden strak en helder uitgevoerd. Het geluid is, zogezegd, prima te noemen. Tijdens de mix is er met succes geprobeerd om orde te scheppen in het soms complexe geluid van Dissection, waardoor het eindresultaat helder klinkt. Wel jammer dat elk nummer begint en eindigt met respectievelijk een fade in en een fade out, wat de illusie verstoord dat je naar een integraal concert luistert. Ook is het publiek amper en wordt de verbale communicatie tussen band haar toeschouwers beperkt tot het aankondigen van de nummers, waardoor de sfeer die ik zo waardeer bij live-opnamens vrijwel ontbreekt. Desondanks is Live Legacy een prima live-cd voor diegenen die alle andere releases van de band al in de kast hebben staan. Met deze release onderstreept de band namelijk dat de muziek van de albums The Somberlain en Storm Of The Lights Bane nog steeds niks aan kracht hebben verloren.