Deadlock - Bizarro World

Deadlock - Bizarro World

Label : Lifeforce Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Patrick : Deadlock is een Duitse melodieuze death metal band die metal weet te combineren met hedendaagse moderne klanken. Daarnaast valt de band vooral op door het extreme vocale contrast tussen het zware geluid van Jonathan Prem en het haast fluwele geluid van Sabine Scherer (inderdaad niet langer Weniger). Dat zal op het nieuwe album 'Bizarro World' toch niet ineens heel anders zijn?

Net als op eerdere releases wordt er op 'Bizarro World' een balans gezocht tussen het gitzwarte en loodzware enerzijds en aan de andere kant het breekbare, fragiele. Dat dit binnen de vocalen bereikt wordt, zal niemand verrassen. Al dient meteen opgetekend te worden dat de rol van Sabine stukken groter is. Niets mis mee, ware het niet dat dit betekent dat de vocale aanwezigheid van Prem een stuk kleiner is geworden en dit automatisch vertaald kan worden naar het wegvallen van een stuk brutaliteit. Muzikaal lijkt de band op het eerste gehoor voort te borduren op eerder werk; het woord herhalingsoefening ligt zelfs enigszins op de loer. En hoewel dat op bepaalde momenten ook wel opgaat ('Falling Skywards') is het album niet zondermeer een klakkeloze herhaling van het eerdere werk. Het krachtige gitaargeluid van de band manifesteert zich in heldere riffs waar naar hartelust melodieuze solopartijen tussendoor gestrooid worden. Dit kennen we van eerder werk, ware het niet dat ook muzikaal de brutaliteit een tikkeltje terug gedraaid is. Daar waar in het verleden nog wel eens ongebruikelijke stilistische bokkensprongen tevoorschijn kwamen, lijkt het zestal deze keer voor een veiligere weg gekozen te hebben. En dat is jammer want ondanks dat de muzikale uitstapjes niet altijd even geslaagd waren (zei daar iemand "de rappers in 'Deathrace'”?), maakte het de band wel boeiend en afwisselend. Het gebruik van het keyboard in 'State Of Decay' en 'Falling Skywards' is minimaal en slechts 'Renegade' kent een refrein met overdreven keyboard geluid maar door de oeverloze herhaling valt het effect ervan gedeeltelijk weg. Ook 'Alienation' en 'Bizarro World' - beide gebruikt als muzikaal intermezzo - vallen volledig in het niet als je de vergelijking trekt met het sfeervolle instrumentaaltje 'Praeludium II' van 'Wolves' (2007). In 'You Left Me Dead' en 'Paranoia Extravaganza' kent het album twee ballads, die wel een mooi contrast vormen met het muzikale geweld.

Ondanks dat 'Bizarro World' vol staat met moderne metal van goede kwaliteit, lijkt het alsof de band niet goed weet welke kant het muzikaal op wil/kan bewegen. Met het verdwijnen van zowel een stukje brutaliteit en onverwachte muzikale wendingen heeft Deadlock flink gewonnen aan voorspelbaarheid. En dat is nou niets iets waar ik om sta te juichen….