Nameless Crime - Modus Operandi

Nameless Crime - Modus Operandi

Label : Casket Records | Archiveer onder heavy / power metal

Wim : Een fijne openingsriff is het halve werk. Dat moet het Italiaanse Nameless Crime gedacht hebben toen ze de tracklist aan het opstellen waren voor hun album 'Modus Operandi'. En dan is het niet gek om te beginnen met 'Feedtime' omdat die riff er heel fijn inhakt. Verrek! De betreffende riff blijkt ook nog eens gespeeld te worden door een schone dame; Maddalena Bellini is de naam van de gitariste van de band. Niet als seksistische opmerking bedoeld overigens, maar gewoon een constatering. Het vijftal speelt serieuze, moderne metal met hier en daar wat prog-invloeden.

Mevrouw Bellini blijkt gelukkig sowieso goed aanwezig te zijn op deze release. Ze speelt veelal hoekige riffs maar weet ook in de solos te overtuigen. Eindelijk weer eens een band die in vrijwel elke track een fijne solo ingebouwd heeft. Ja, ik weet het, dat is misschien wel old-school gedacht van me, maar ik word nog steeds vrolijk van een spetterende solo in een nummer dat om een solo vraagt. De stijlen die op deze schijf voorbij komen zijn erg divers: harde, hakkende nummers in Soilwork traditie ('Withdrawal', 'Under The Bridge Of Sanity'), slepende tracks ('Season Of The Grey') maar ook (semi-akoestische) relaxte tracks als de miskleun 'Unsigned' (wat om onbegrijpelijke redenen de eerste single is) en het ijzersterke 'Akinesis'. De zang van Dario Guarino is vrij goed. Hij heeft een licht maar niet storend accent, kan behoorlijk uithalen, maar heeft vooral ook melodie en puurheid in zijn stem. Dat komt vooral ook tot uiting in één van de beste nummers van dit album, het fraaie 'Stains'. De instrumentale, hallucinerende hidden track waarmee dit album eindigt smaakt naar meer! Lekker mysterieus!