Ekpyrosis - Ein Ewiges Bild

Ekpyrosis - Ein Ewiges Bild

Label : Zeitgeister Music | Archiveer onder black metal

Wilmar : Rond de muzikanten Christian Kolver, Patrick Schröder en Florian Toyka zijn een batterij aan bands gelieerd waarin ze al dan niet samen optreden, zoals Valborg, Island, Klabautamann en Woburn House. Elke band kent een eigen stijl, een eigen palet aan kleuren waarmee ze hun muziek invullen, maar veelal bestaan al deze bands uit dezelfde groep mensen die hun muziek via Zeitgeister Music uitbrengen. Vorig jaar werd ik nogal overvallen door het album 'Crown Of Sorrow' van Valborg waarin Florian Toyka de drums mag beroeren, en dezelfde Toyka is het brein achter Ekpyrosis, waarvan er helaas twee bestaan in Duitsland.

Na een split cd gemaakt te hebben met Valborg in 2002 en een debuut te hebben uitgebracht in 2008 onder de titel 'Mensch Aus Gold', heb ik hier het tweede album van Ekpyrosis met de titel 'Ein Ewiges Bild'. De negen tracks die op het album staan kennen geen titels, ze zijn allemaal genummerd van één tot negen. In het boekje bij de cd staan zowel in het Duits als Engels liner notes bij de nummers. De teksten zijn in het Duits gezongen, en hier en daar doet Ekpyrosis mij denken aan een kruising tussen doom, black en folk metal. Om de één of andere bizarre reden krijg ik steeds associaties met bands als In Extremo en Tanzwut, waarschijnlijk door de nogal folk-metal achtige cleane zangpartijen die door sommige nummers heen klinken, maar de hoofdmoot is black metal.

Vergeleken met Valborg en Island is Ekpyrosis voor mij de mindere broeder. Het ademt weldegelijk de geest van Zeitgeister Music, maar het klinkt in het arrangement allemaal wat eenvoudiger dan bijvoorbeeld Valborg of Island. Eenvoudig hoeft daarbij niet slecht te zijn, en dat is het ook niet, maar van alles wat ik van deze mensen gehoord heb, is dit hetgeen wat het minst indruk op mij achterlaat. Niet dat Florian Toyka daar wakker van ligt, want nummer acht kent de volgende liner note: "Fuck you and your critique. Fuck you and your opinion. I do not listen anyway.”