Demon Project - Faces Of Yaman

Demon Project - Faces Of Yaman

Label : | Archiveer onder speed / thrash metal

Wilmar : Demon Project deed een belletje rinkelen, maar echt plaatsen kon ik ze niet toen ik de envelop van Lords openritste en naar de gebrekkige info zat te kijken van Alkemist Fanatix Europe. Gebrekkig omdat er een klein opgevouwen briefje bij een cd zat waarop alleen te lezen viel wat Demon Project tot op heden had gedaan, maar niet dat het hier ging om het nieuwe album 'Faces Of Yaman'. Ik ben bij Lords even het archief ingedoken, en ik bleek niet zo gecharmeerd te zijn van hun vorige album 'Kara Ora'. Die hebben we op zolder maar weer eens opgeduikeld, en ja: het leek een beetje op een death metal Nightwish: twee genres die in mijn optiek moeilijk te vereenzelvigen zijn.

Gelukkig hebben ze dat op 'Faces Of Yaman' grotendeels achterwege gelaten. Grotendeels, want in het eerste nummer word je ietwat geconfronteerd met hun liefhebberij in melodieuze metal met vrouwenstemmen, maar de gehele eerste indruk van 'Faces Of Yaman' is dat Demon Project wat meer richting old school death en thrash wil bewegen. Met name nummers als 'Push', 'Scream Myself Awake' en vooral 'Fifth Creation' hebben net dat stukje extra wat mij ertoe aanzet om deze release wat positiever te benaderen. 'Faces Of Yaman' betekent zoiets als 'gezichten van het kwaad', en die intentie hebben ze aardig in de muziek kunnen overbrengen. Maar ja, het afsluitende 'Burn' brengt mij direct weer terug bij het wijvenstijltje van 'Kara Ora', wat eigenlijk een beetje een afsluiter in mineur is.

Zit er progressie in? Nee! Is dat slecht? Nee! Ach, laten we eerlijk zijn, ik ben gewoon een ouwe lul met een sentimentele hang naar old school metal: Exodus, Possessed, Death Angel, Manilla Road, Mercyful Fate, Maltese Falcon, Hatrik, Damien Thorne, Tysondog, Sabbat, Toxik, Candlemass, Laaz Rockit, Trouble, ouwe Manowar, Metallica, Slayer, Celtic Frost, Venom, Raven, Anvil, Exciter, Hawaii, ouwe Anthrax, SOD… Dan kan ik Demon Project die stap terug prima vergeven, zeker als ze op deze weg door blijven gaan!