Battlelore  - Doombound

Battlelore - Doombound

Label : Napalm Records | Archiveer onder gothic metal

Vera : Na het wat mindere 'Evernight', kwamen de Finse Tolkien adepten van Battlelore in 2008 erg sterk terug met het album 'The Last Alliance'. Zij hebben de vruchten van dit erg heavy album kunnen plukken en toerden meermaals overal in Europa. Zo kreeg de naam Battlelore alweer meer bekendheid. In 2010 was het echter hoog tijd om zich te beraden over een opvolger. De touractiviteiten werden tot een enkel concert beperkt en men schreef met de hele band aan een waar conceptalbum, het eerste in de geschiedenis van de band.

Het thema van 'Doombound' is de tragische held Trin Turambar, het hoofdpersonage in Tolkien's verhaal 'The Children Of Hrin'. De epische fantasy metal van deze zeven muzikanten klinkt bijgevolg meer verhalend en filmisch dan ooit. De hardere koers van het vorige album wordt verrijkt met simfonische arrangementen, keyboardspeelster Maria horen we meer als fluitiste en op sommige momenten lijkt het alsof je naar een soundtrack van een herosche film luistert. Natuurlijk blijft de serene elfenzang van Kaisa Jouhki en de ruwe zang van Tomi Mykknen het geluid bepalen, maar muzikaal excelleert de band op sommige momenten zelfs tot blaststukken. Het dient een aanbeveling omdat het geluid van Battlelore - ondanks de lieve vrouwenzang - toch echt wel heavy blijft en put uit black, death en doom metal.

Battlelore blijft op elk album verrassen. 'Bloodstained' is bijvoorbeeld een song waarin we de band niet meteen herkennen, althans toch niet bij het begin. Het is een erg sterk nummer met doomachtige riffs, fluit en weelderige synthesizer-lagen. In het dynamische 'Iron Of Death' doet de zang van Tomi me aan Nick Holmes denken. Het werken met een verhaal houdt ook in dat we soms een vertelstem horen op de achtergrond. Bij het vierde nummer 'Enchanted' kiest men voor een semi-ballad aanpak, maar zonder een zweem van meligheid. Voor het eerst nam men een song in het Fins op. 'Krmessurma' is veruit de meest catchy track van 'Doombound'. De opnamen gebeurden - net als voor vorig album - in de Sound Supreme Studio met Janne Saksa, terwijl onze grote favoriet Dan Swan instond voor mix en mastering. Bovendien is Swan ook te horen in 'Last Of The Lords' met een vurige gitaarsolo (de enige op het album). Dat Battlelore een band is die nog steeds progressie boekt, merken we in de prestigieuze, lange titelsong (acht minuten) en de integere, sfeervolle epiloog 'Kielo'. In beide songs horen we gastmuzikant Markus Vuoristo op cello en dat zorgt voor verrassende momenten.

We kunnen dan ook besluiten dat Battlelore - zonder zich te herhalen - wederom een erg sterk album gemaakt heeft. Omdat de band tien jaar bestaat komt er naast de reguliere versie een prachtig digipak met een bonus dvd met heel veel extra's. Zie dat je zo'n exemplaar te pakken krijgt, want dat is pas waar voor je geld!