Merauder - Bluetality

Merauder - Bluetality

Label : Century Media | Archiveer onder

Jeffry : Begin '90 behoorde Merauder tot n van de belangrijke bands in de metalcore circuit. In hun begindagen speelden ze samen met bands als Sick Of It All, Carnivore, Motorhead, Morbid Angel en the Cro-Mags. Na hun participatie voor een in 1992 compilatie cd, getiteld 'East Coast Assault', beseften ze dat Merauder in de toekomst geen progressie met haar voormalige zanger zou kunnen boeken. Niet veel later waren ze op zoek gegaan naar een betere tevens capabelere zanger en ze vonden het in de figuur van Jorge Rosado (ex-Full Contact). Begin 1995, nog steeds zonder het platencontract, bracht Merauder een split 7 inch met New Yorkse Stigmata uit. Kort later kreeg de band een contract aangeboden door Century Media Records die men met beide armen had ontvangen. Hun Century Media's debuut 'Master Killer' werd in 1996 uitgebracht en verkocht meer dan 30.000 exemplaren wereldwijd.

Na hun Century Media's debuut en 'Five Deadly Venoms' (1999), zal Merauder in Februari 2003 haar langverwachte nieuwe cd, genaamd 'Bluetality, uitbrengen. Het hoesje (de Amerikaanse vlag, een rubberen knuppel en in elkaar geslagen kop), de titel en de teksten reflecteren de boodschap in Merauder's muziek. De band vertelt via nummers als 'No Warning', een killer openingstrack, en 'Payback' hoe de corrupte politieagenten jouw leven bepalen en besluiten wie mag blijven leven en wie niet. Kortom: 'Bluetality' is een soort concept album tegen politie's brutaliteit.

Mijn eerste indruk van dit album was, Hatebreed gemixt met Pantera. De vergelijking is niet raar wanneer je je band als angry as hell probeert van te maken. De meeste riffs zijn heavy, powerful en perfect om te pogon. Het nummer '41 Shots' is het andere hoogtepunt dat vertelt over de macht die politie over beschikt en gebruikt. In 'Messiah Or The Great White Pope' probeert men een beetje groove er in te zetten en bij 'Payback' komt men terug naar zijn vertrouwde metalcore geluid. Er zitten dus niet echt veel variaties in hun muziek, maar dat weet je van tevoren wanneer je naar een metalcore band luistert; het is de intensiteit en niet de variatie. Hoewel de teksten nogal agressief zijn, houdt Merauder met haar muziek de hardcore scene interessant.