Desultory - Counting Our Scars

Desultory - Counting Our Scars

Label : Pulverised Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Marcel H. : Na veertien jaar verschijnt er eindelijk weer eens nieuw werk van deze ongekroonde koningen der melodieuze Zweedse death metal. Men kan toch echt wel stellen dat hun EP uit 1991 'Forever Gone' en de twee daarop volgende full-length platen uit 1993 en 1994 gerekend kunnen worden tot de absolute top. Maar helaas besloot de band om in 1996 het roer drastisch om te gooien op 'Swallow The Snake', al dan niet onder druk van hun toenmalige label Metal Blade. Het gevolg hiervan was dat het publiek als een baksteen liet vallen. Dus hoe pakt het veertien jaar later uit met 'Counting Our Scars' op hun huidige uit Singapore afkomstige label Pulverised?

Godzijdank is men teruggekeerd naar het geluid van hun eerste paar platen en musiceert men verder alsof de misstap nooit begaan is. Oké, het is allemaal niet zo origineel en fris meer als in begin jaren negentig, maar dat is natuurlijk ook niet eerlijk om te verwachten. Wat je als luisteraar voorgeschoteld krijgt is echter een ruime veertig minuten prima uitgevoerde melodieuze death metal in het straatje van Eucharist en oude Dark Tranquillity. Luister maar eens naar nummers als 'Counting Our Scars' en 'The Moment Is Gone' en je waant je terug in de tijd dat deze markt nog verzadigd was met dertien in een dozijn bandjes die niks toevoegen. Op zich voegt 'Counting Our Scars' ook niks toe, maar ja, Desultory was wel één van de eersten die dit soort muziek brachten.

De klassiekers 'Into Eternity' en 'Bitterness' zijn niet tot nauwelijks meer te vinden. Maar niet getreurd, Pulverised gaat ze beiden heruitgeven met extra demonummers en gemastered door Dan Swanö. Als je de originelen nog niet in je bezit hebt, kun je je in de tussentijd prima vermaken met dit huidige werkje.