Cauldron - Burning Fortune

Cauldron - Burning Fortune

Label : Earache | Archiveer onder heavy / power metal

Pim B. : Het uit het Canadese Toronto afkomstige Cauldron, ontstaan uit de resten van de band Goat Horn, debuteerde niet onverdienstelijk in 2007 met hun EP 'Into The Cauldron'. Vlak daarna werden ze opgepikt door Earache wat binnen een deel van de underground scene niet echt in goede aarde viel. Hoe je het wendt of keert is het voor een band wel logisch om bij een groter label te tekenen om zo meer succes te krijgen en de grotere labels anticiperen op een mogelijke nieuwe hype. Gezien de opkomst van jonge bands die klassieke heavy metal spelen is dat niet zo gek. Kijk maar eens goed naar de bands die door diverse labels de afgelopen jaren getekend zijn. Cauldron is er daar dus één van.

Dit trio kun je binnen die New Wave Of Traditional Heavy Metal zien als een soort van buitenbeentje. Waar de meeste bands overduidelijk laten horen dat bands als Iron Maiden, Judas Priest en Mercyful Fate de grote inspiratiebronnen zijn, kun je bij Cauldron ook overduidelijk een invloed van jaren 80 glam horen. Op het vorige album 'Chained To The Nite' coverden ze bijvoorbeeld het Black 'n Blue nummer 'Chains Around Heaven'. Op 'Burning Fortune' geen covers maar wel onwijs catchy songs met een kop en een staart. Je kunt horen dat deze boys goed luisteren naar oude metal en dan zowel bands als Ratt, Mötley Crüe of Def Leppard als Judas Priest, Angelwitch of Saxon. Het is gewoon enorm lekker in het gehoor liggende metal die uitnodigt om lekker te feesten en dat hebben we in deze serieuze maatschappij zo nu en dan ook nodig.