Believe  - World Is Round

Believe - World Is Round

Label : Metal Mind Productions | Archiveer onder prog / sympho metal

Vera : Op de ene of andere manier hebben we 'This Bread Is Mine' (augustus 2009) gemist, maar plots lag daar dan toch het vierde studioalbum van de uitstekende simfonische rockband Believe op de deurmat. 'World Is Round' verzekert ons wederom van een aantal nieuwe, doordachte composities die naar een hoger plan gebracht worden door de prachtige, vloeiende gitaarsolo's van bandleider Mirek Gil (ex-Collage, ex-Satellite) en het sierlijke vioolspel van de Japanse Satomi. Wanneer we denken aan de symfonische rock scène in Polen (Riverside, Lunatic Soul, Indukti), hoort daar zeker ook deze groep uit Warschau bij.

Eind 2008 waren er een aantal veranderingen in de bezetting. Een nieuwe zanger was één daarvan en Karol Wroblewski heeft een gevoelig timbre om de weemoedige songs te vertolken. Bovendien heeft hij op 'World Is Round' de taak van tekstschrijver Robert Sieradzki bijna volledig overgenomen. Er is ook een nieuwe toetsenist Konrad Wantrych. Het album toont een geleidelijke evolutie naar meer art rock dan simfonisch, zonder te vervallen in mainstream of overmatige commercialiteit. De muziek van Believe was immers altijd al vrij rustig, maar wel mooi.

Het thema van 'World Is Round' behelst een bovenzinnelijke beschouwing op het menselijk leven, de cyclus van de natuur en de zin daarvan. Kortom, deze proggers houden zich bezig met de grote levensvragen en daar hoort dan ook een beetje zwevende muziek bij zoals we horen in het prachtig gezongen titelnummer dat opent en even later verder gaat in een tweede deel. Daar tussen ligt het traag stuwende 'No Time Inside' met ietwat vervormde stem. Zwevende synths, emotionele solo's op gitaar en viool vormen de ruggengraat van Believe's composities. 'Cut Me Paste Me' vertegenwoordigt de hardere kant van de band - er is zonet een videoclip voor gemaakt - maar ook dit rockende nummer heeft een gitaarsolo in de welbekende Riverside trend. Je kunt nog steeds niet om een lichte vergelijking heen met deze succesrijkste Poolse progband, maar Believe heeft toch een eigen geluid. Er zijn geen gesproken fragmenten meer en het geheel is ietwat meer gesofistikeerd. Dat wordt geïllustreerd in mooie luisterliedjes als 'So Well', 'Bored' en 'New Hands', waar de zang me meermaals aan Paul Weller (solo) doet denken. De stijl en inleving ook trouwens. Een onbetwist hoogtepunt is 'Lay Down Forever' met zijn beklijvende zang en eens te meer sublieme gitaarsolo. Alle zanglijnen hebben sterke melodieën. Het rockende 'Guru' heeft terug vervormde zang en de vioolklanken klinken experimenteel. Het album sluit af met het tien minuten durende pronkstuk 'Poor King Of Sun/Return' waar we door de sitarklanken van gastmuzikant Tomek Osiecki middenin een transcendentale séance lijken te belanden. Het oosterse gevoel wordt versterkt door passend vioolspel. Dit is grote klasse!