Diabolic - Subterraneal Magnitude

Diabolic - Subterraneal Magnitude

Label : Karmageddon Media | Archiveer onder

Dennis : Aaargh! Het uit Tampa afkomstige Diabolic laten hun tweede album "Subterraneal Magnitude" op de mensheid los en diabolisch, dat zijn ze! Nondeju! Hun debuutschijf "Supreme Evil" uit 1998 vond ik al zo'n ontzettende knaller, met zijn mix van Morbid Angel en Hate Eternal invloeden, groovy riffs, razendsnelle drumwerk en verslavende guitaarsolo's (het betere vingerwerk). Ze hadden ook geen passendere en allesomvattendere naam kunnen geven aan deze schijf. "Supreme Evil" kreeg overal zeer lovende kritieken, maar helaas toerden Diabolic niet uitgebreid door Europa. In de Verenigde Staten, daarentegen, werd wel volop getoerd en daar is Diabolic nu ook één van de groteren. Nu, drie jaar na dato, keren de heren van Diabolic weer terug met een veertig minuten durend inferno. Opgenomen werd de CD in de Greenhous FX studio's met het doel hun vorige schijf aan brutaliteit en intensiteit te doen evenaren. En hoe! De CD begint met een duister piano intro gevolgd door een grotesk en onheilspellend gitaarstuk alvorens de CD echt begint met het (nu al favoriete) nummer "Extinction Level Event". Fantastisch gitaarwerk, grootse leads en een hele duistere atmosfeer alles compact samengekneed tot een wervelwind van een nummer! De eerst helft van dit nummer wordt snel begonnen, maar na de meesterlijke leads van Bryan en Brian wordt er even plaats gemaakt voor een langzamer en groovy stuk. Erg catchy! Dit eerste nummer zet gelijk de trend voor de rest van het materiaal; goeddoordachte smeuïge Death Metal composities van de bovenste plank. Over het algemeen varieert het tempo van midtempo stukken tot de echte blastbeats. De drummer blijft gedurende de volle 39 minuten lekker diabolisch doorstampen op de (g)basspedalen en weet van geen ophouden. Het drumwerk is een bruut staaltje krachtig blastwerk. Bovendien klinkt de productie uitermate uitgebalanceerd, de gitaren klinken krachtig en de zang is perfect ingemixt. Kortom, hier valt niks te zeuren. Als Diabolic een auto zou zijn geweest, dan zou het een dikke Mercedes S-klasse geweest zijn. Diabolic is namelijk net zo snel, zo bruut, zo vernuftig en superieur in de Death Metal scene als deze benchmark in de auto industrie is. Echt een knap staaltje Death Metal van Amerikaanse bodem. Mijn persoonlijk favoriete schijf van deze maand!