Stratovarius - Elysium

Stratovarius - Elysium

Label : V2 Records | Archiveer onder heavy / power metal

Patrick : Het eeuwig durend lijkende gekonkel van Timo Tolkki en zijn oud bandgenoten en het uiterst bedroevende 'Stratovarius' (2005) hebben mijn interesse in het Finse vijftal al jaren terug tot het absolute nulpunt laten dalen. Ook het zeer matige 'Polaris' (2009) liet me niet warm lopen voor Stratovarius; de te simpele songstructuren, de lagere tempo's en het wegvallen van flitsende gitaar- en keyboardduels maakten dat de band zelfs niet eens meer als een schim van het eigen verleden door het leven kon.

Vergeet de misere van de afgelopen jaren: met 'Elysium' is Stratovarius volledig terug! Wat de plotse transitie van het vijftal teweeg heeft gebracht, is me een raadsel en zal me eerlijk gezegd ook een zorg zijn. 'Elysium' laat het geluid van voorheen horen en ademt weer de vertrouwde Stratovarius sfeer uit. Alle bovengenoemde elementen, die op de meest recente releases zo vakkundig de nek om werden gedraaid, zijn weer volop aanwezig. De band, met Kotipelto voorop, klinkt fris en gedreven, het keyboard van Jens Johansson heeft een weer veel grotere rol gekregen en de vele intro's geven het album erg veel sfeer. Het komt allemaal tot uiting in fraaie tracks als 'Infernal Maze', 'The Game Never Ends', het duizelingwekkend rappe 'Event Horizon' of het meeslepende 'Lifetime In A Moment'. Slechts de 18 minuten (!) durende titeltrack is - vanwege zijn lengte - wat lastiger te verhapstukken.

'Elysium' is niets meer of minder dan een wederopstanding van Stratovarius. Liefhebbers van 'Destiny' of 'Visions' die de afgelopen jaren teleurgesteld zijn afgedropen, zullen wellicht niet weten wat hen overkomt bij het beluisteren van het album. Slechts diegene die de meest recente albums een zeer warm hart toedragen, zullen even moeten wennen aan de terugkeer naar het geluid van weleer. Maar ook zij zullen niet anders kunnen concluderen dan dat het nieuwe materiaal het meest aansprekende is dat Stratovarius in jaren heeft uitgebracht.