Die Apokalyptischen Reiter - Soft and Stronger

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder

Evil Dr. Smith : Niet geheel ontoevallig verschijnen ongeveer gelijktijdig met de nieuwe Apokalyptischen Reiter (AP) een aantal reissues van hun vroegere werk. Ik had geen idee dat het oude werk zo onvindbaar was - ze zijn pas een paar jaar oud! - maar het blijkt dat AP's oudere CD's al een jaartje niet meer officieel leverbaar is. Dankzij hun nieuwe platenmaatschappij (Nuclear Blast) zijn hun eerste en tweede album nu weer volop verkrijgbaar en zijn meteen in een nieuw jasje gestoken.

Hun debuutplaat 'Soft And Stronger' (1997) is nu uitgebracht in een werkelijk schitterend sfeervolle hoes van de Tsjechische kunstenaar Jan Saudek (www.saudek.com). Prachtig, ondanks mijn associatie dat ik deze hoes al 10 jaar geleden in posterformaat op het studentenkamertje van m'n zus heb zien hangen. Deze kunstzinnige fotograaf was in de muziek al eerder was ontdekt door Soul Asylym ('Grave Dancer's Union') en veroorzaakte anderhalf jaar geleden nog een lichte opschudding met het naakte meisje op de laatste CD van Anorexia Nervosa ('New Obsurantis Order'). En hij blijkt nog veel, heel vl meer moois gemaakt te hebben dat regelmatig absoluut niet door de gereformeerde beugel kan, dus ik zou zeggen: check zijn site! Maar we hebben het hier natuurlijk over AP. De muziek op dit album is al een blauwdruk waarmee ze later met vooral de CD 'All You Need Is Love' brede bekendheid vergaarde. Dat wil in dit geval zeggen: een schijnbaar chaotische, maar toch goed uitpakkende en hakkende mix van black, death, thrash, heavy en zelfs folkmetal. Noem het grofweg een mix van Cradle Of Filth en Sodom met Edge Of Sanity en Haggard en op elk album is ook een Manowariaans krijgslied te vinden (in dit geval 'Metal Will Never Die'). Maar bovenal is er de eigen herkenbare sound. De nummers zijn weliswaar wat r(a)uwer en minder pakkend dan het latere werk, de energie en de intensiteit compenseert dit meer dan afdoende. Zanger Eumel zingt hier nog overwegend met 'n stuk schuurpapier over zijn adamsappel heen schurend, dan wel met een hete pook in zijn reet geduwd: clean zingen is op deze CD maar zeer sporadisch terug te vinden ('Downfall'). Maar de sterke punten van deze band - de verrassend extreme variatie en de humoristische ondertoon - hoor je al terug op dit debuut. Als extraatje staat er na het slotnummer 'Human End' (dat eindigt in 'n variant van de 'Marche Funebre' van Candlemass.ook nog gecoverd door ene Frederic Chopin) nog het bonusnummer 'Der Arme Konrad' op deze CD. Met een tekst van de 19de eeuwse dichter Heinrich Von Reder en met een melodie dat ze absoluut niet zelf hebben verzonnen (Is het Handel? Is het Haydn? T'is in ieder geval erg oud en barok) eindigt deze CD nogal in de klassieke sferen.

band image