Stoneman - Human Hater

Stoneman - Human Hater

Label : Twilight | Archiveer onder gothic metal

Wilmar : Je kunt een label geen gevoel voor humor ontzeggen als ze van het Zwitserse Stoneman durven te beweren dat het 'the No. 1 dark metal band of Switzerland' is. Met een schampere grimlach op mijn lippen zit ik dan te luisteren naar vrolijke meedeiners als 'Trail Of Destruction', 'Sugar Mama' of het ronduit radiofähig zijnde 'No Sweet November', die mij visioenen brengen van Heidi dartelend in haar veel te korte rokje, Zwitserse kaas smerend over haar zachte welvingen met fors vooruit priemende tepels… Sorry, ik liet mij even meeslepen. Het enige wat ik niet steevast krijg bij de muziek van Stoneman zijn visioenen van horden duivels die zich door geopende Nergal-poorten opgeroepen vanuit de Necronomicon aan onze werkelijkheid opdringen, geen beruchte penislandschappen van Hans Ruedi Giger en al helemaal niet de duistere tonen van bijvoorbeeld Triptykon, Samael, Messiah of zelfs een demobandje als Beansidhe.

Stoneman maakt metal met een hele dikke gothic inslag. Ze lijken enorm op het Zweedse Deathstars, met hier en daar een vleugje Rammstein, een knipoog naar de hardere Mötley Crüe en ze doen soms een poging om daadwerkelijk duister te klinken zoals in 'Hope You All Die Soon' en 'Kendra Comes'. Maar over het geheel gezien is het lekkere meezing metal, met grommende vocalen, catchy melodietjes, prachtige productie en een speciale gast performance van Wednesday 13 van de Murderdolls in 'Zombie Zoo'. Maar dit is geen muziek waar ik nachten lang wakker van kan liggen omdat de duistere melodieën maar tot de verbeelding blijft spreken, dit is hap slik weg gothic metal van prima kwaliteit maar zonder al teveel diepgang.

'This record will blow the last rocker from the sofa', stelt de biografie. Een dergelijke impact zal het album bij mij niet hebben. Het was een leuke luisterervaring, er komt nog steeds wat degelijks uit Zwitserland, maar de symboliek van omgekeerde pentagrammen is bij Stoneman eerder een gimmick dan een levensovertuiging. En daarin verschilt deze band van de echte duistere Zwitsers als Celtic Frost: het geloof in echte duisternis.