Sodom - In War And Pieces

Sodom - In War And Pieces

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder speed / thrash metal

Tormentor Erich : Tjonge jonge, is het alweer vier jaar geleden dat het laatste nieuwe studio album van Sodom op de markt kwam? Ja, blijkbaar wel. Nou heeft Sodom ons in de tussentijd wel lekker bezig gehouden met wat re-releases, dvd's en live optredens, maar toch, na vier jaar werd het wel weer eens tijd voor gloednieuwe songs.

Wat vooral opvalt aan 'In War And Pieces' is de strakke en duidelijke productie van Waldemar Sorychta. Hij laat de band erg goed voor de dag komen wat het trio uit Gelsenkirchen dan weer terugvertaald in typische Sodom bommetjes zoals de titeltrack, 'Hellfire' en 'Nothing Counts More Than Blood'. En er is meer. Angelripper en kornuiten hebben er deze keer ook voor gekozen om in een aantal tracks wat andere invalshoeken te gebruiken dan standaard thrash metal. Zo valt tijdens 'Through Toxic Veins' het middenstuk met lange solo's en twin guitars op. Tijdens 'Feigned Death Throes' komt een rustig gedeelte voorbij dat prima in de song past en gedurende 'God Bless You' laat Sodom horen ook met meer melodieuze metal uit de voeten te kunnen. Ik heb zo wie zo de indruk gekregen dat 'In War And Pieces' een drie kwartier durend album is geworden met een behoorlijk aantal goed uitgewerkte solo's en redelijk wat focus op melodieuzere gitaar partijen, zonder dat de band hierbij gezapig of soft overkomt. Ook ontbreken op 'In War And Pieces' de gebruikelijk mid tempo stampers niet ('Soul Contraband' en 'Styptic Parasite') en met 'Knarrenheinz' heeft men deze keer zelfs een Duitstalige track opgenomen die furieus is, en die vertelt over hun mascotte.

Sodom is Sodom en zal altijd wel Sodom blijven. Deze mannen hebben hun eigen stijl en eigen geluid en ze zullen hier nooit meer vanaf wijken. Dit betekent dat een nieuwe release zoals deze 'In War And Pieces' al bij de eerste luisterbeurt vertrouwd klinkt en dat de fans zich geen al te grote zorgen hoeven te maken over drastische veranderingen. Wel moet Sodom opletten dat men niet op de automatische piloot songs gaat schrijven, want dan zal het interessante er snel vanaf zijn. Gelukkig is dit voorlopig echter nog niet het geval. 'In War And Pieces' is door de vele kleine details die het verschil maken tussen aardig en goed een prima opvolger van 'Sodom' geworden.