Searching For Calm - Celestial Greetings

Label : Mystic Production | Archiveer onder different metal

Wilmar : Het jaar 2010 is zo op de valreep een jaar geworden waarin een aantal albums zijn uitgebracht waar ik al geruime tijd op zat te wachten, en vele daarvan konden aan mijn verwachtingen tegemoet komen. Maar wat ik eigenlijk node miste in dit jaar was een regelrechte verrassing. Valborg kon mij inderdaad even dat duwtje geven waardoor ik uit balans raakte, maar dat was de enige. Tot nu. 'Celestial Greetings' van het Poolse Searching For Calm heeft mijn muzikale universum voorzien van een flinke asteroïdeninslag. Geen big bang, daarvoor vind ik eigenlijk de zang van Michal Maslak niet voorzien van een mij aansprekende klankkleur. Maar over de gehele linie is 'Celestial Greetings' een album waar een avontuurlijke muziekliefhebber zich menig uurtje mee kan vermaken.

Muzikaal gezien noem ik het different metal, maar dat is eigenlijk bij gebrek aan een betere benaming. Searching For Calm kent geen genre. Moeiteloos wisselen ze van stijl in één nummer en tappen uit wisselende vaatjes. Zelf vergelijken ze zich met The Dillinger Escape Plan en The Mars Volta, en ik kan horen waar ze heen willen, maar The Mars Volta is even iets meer 'over the top'. En de eerder genoemde gitarist/zanger Michal Maslak heeft een klankkleur die een kruising is tussen Alan Tecchio van Watchtower, Fish van voorheen Marillion en Björk. Het klinkt origineel, maar ik hoef het niet mooi te vinden. Een ander minpuntje is dat we hier te maken hebben met een band met twee bassisten, maar dat hoor je in het eindgeluid niet echt terug. Sterker nog: ik vind dat het basgeluid eigenlijk wel wat vetter in de mix had gemogen.

Maar goed, dan luister je nogmaals naar de waanzin van 'Screens' of 'Transformation', de serene rust van 'Airs And Graces' of het dreigende 'Sorcerer' en dan valt het gewoon op dat hier een band aan het werk is die het lef heeft een eigen koers te varen en zich niet in een keurslijf laat drukken door de muziekindustrie of de schrijvende pers. Zo mogen ze vaker van mij gemaakt worden!