Tankard - Vol(l)ume 14

Tankard - Vol(l)ume 14

Label : AFM Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Een nieuwe plaat van Tankard bespreken is niet altijd even makkelijk! Wat valt er nou nog meer over de Duitse alcohol thrashers te vertellen vraag ik me namelijk af! De band herhaalt al sinds de prille jaren tachtig dezelfde formule en houdt zich vast aan hun oorspronkelijke roots en voorliefdes: thrashen en drinken. Begrijp me niet verkeerd, want dat is absoluut niet kritisch bedoeld. Integendeel! Mijn inziens verdient het enorm veel respect dat men zich gedurende de jaren nooit veranderd is. Daar waar het bij veel genre- en tijdgenoten altijd de vraag is wat je van een nieuw album kan verwachten en het feit dat sommige soms de muzikale roer flink omgooiden, is Tankard in de afgelopen 28 jaar nooit drastisch veranderd en weet je elke keer wat je kunt verwachten en dat het album niet gaat tegenvallen.

En dat is precies wat we ook over de veertiende studioplaat 'Vol(l)ume 14' kunnen zeggen. De opener 'Time Warp' begint met een rustige, enigszins gevoelige intro, maar barst na een minuutje of anderhalf in een typische Tankard song. Dat staat uiteraard voor simpele, maar pakkende riffs, lekker beukende ritme sectie en het herkenbare stemgeluid van Gerre. Als men bij de daaropvolgende 'Rules For Fools' het onderwerp "drinken aankaart, is het beeldje compleet. Hoewel het hier om echte Tankard songs gaat, heb ik in eerste instantie toch wat tijd nodig om met deze twee nummers in de stemming te komen! Of het aan de iets melodieuzere en hier en daar iets modernere karakter van deze songs ligt weet ik niet, maar voor mijn gevoel komt het album niet op gang. Dat verandert gelukkig met de krachtige 'Fat Snatchers (The Hippo Effect)'. Het nummer is een typische Tankard party thrasher en tekstueel gezien staat het nummer garant voor hilariteit. De tekst gaat over mensen met overgewicht en hierbij komt de band's humor en gevoel voor zelfspot wederom naar voren. Gelukkig zijn alle daaropvolgende songs even sterk en kan er ouderwets geheadbangt, gemosht en vooral gefeest worden! De band biedt natuurlijk geen vernieuwing of originaliteit, maar songs zoals 'Somewhere In Nowhere', 'Brain Piercing f Death' (waarbij men enigszins neigt naar land- en genregenoten Destruction), 'Beck's In The City' (met een hilarische tekst over speed-dating voor metal heads) en de zoveelste nieuw hymne 'Weekend Warroirs' (handelende over de band en de fans) staan als een huis!

Naast de grappige party teksten, handelt men wederom ook met serieuze en kritische onderwerpen zoals verschillende instanties en de media in 'The Agency' en 'Condemnation'. De krachtige productie van Michael Mainx maakt het plaatje compleet. Tankard fans en thrashers met humor in het algemeen kunnen 'Vol(l)ume 14' dan ook met een gerust hart in huis halen.