Fair Warning - Talking Ain’t Enough

Fair Warning - Talking Ain’t Enough

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder hardrock / aor

Release type: DVD/Video/Blu-ray

Sjak : Sinds jaar en dag ben ik een groot liefhebber van de Duitse melodieuze rock-band Fair Warning en met name hun debuutplaat 'Fair Warning' (uit 1992 alweer) reken ik tot de allerbeste melodieuze rockplaten die ooit verschenen zijn. Dat wil zeker niet zeggen dat je hun overige studio-platen ('Rainmaker' uit 1995, 'Go' uit 1997, 'Four' uit 2000, de reunie-CD 'Brother's Keeper' uit 2006 en 'Aura' uit 2009) links moet laten liggen, want ieder album van deze fantastische band is absoluut de moeite waard.

Met 'Talking Ain't Enough' wordt dan nu een live dubbel-DVD uitgebracht (overigens ook te verkrijgen als 3-CD versie), waarop een tweetal integrale concerten worden weergegeven die in hun tweede thuisland Japan zijn opgenomen. Op het eerste schijfje vinden we het Loudpark optreden van achtien oktober 2009 in Tokyo en op de tweede disc is de performance in Wel City, eveneens in Tokyo, van 21 januari 2010 vastgelegd voor het nageslacht. Beiden optredens tonen eens te meer aan wat een klasse-band Fair Warning is! De kwaliteit van het door gitarist Helge Engelke en bassist Ule Ritgen neergepende songmateriaal is gewoonweg van de buitencategorie en zorgt er voor dat je bijna drie uur op het puntje van je stoel zit om al dit moois over je heen te laten komen. Zanger Tommy Heart laat horen dat hij ook live zijn mannetje staat, terwijl gitarist Helge Engelke met zijn uit duizenden herkenbare unieke gitaargeluid de ene na de andere fraaie solo uit zijn instrument tovert. Daar bovenop zijn de harmony vocals en het totaalgeluid erg goed te noemen, terwijl het camera werk de live energie van de band prima over weet te brengen. Allebei de optredens zijn in mijn beleving één groot hoogtepunt, maar vooral 'Angels Of Heaven', 'Here Comes The Heartache', 'Longing For Love', 'Don't Give Up', 'Generation Jedi', 'Save Me', 'Out On The Run', 'Burning Heart', 'Long Gone' en 'When Love Fails' zijn wat mij betreft de absolute smaakmakers van dit erg fraai vormgegeven DVD-pakket.

Het enige kleine puntje van kritiek is dat je er qua bonus-materiaal wel erg karig van af komt, daar de elf minuten behind the scenes beelden alles is wat er aan extras te vinden is en daar had men wel wat meer aandacht aan kunnen (en misschien wel moeten) besteden. Het belangrijkste van een live-DVD blijven echter de live-shows en wat dat betreft is er met 'Talking Ain't Enough' helemaal niks mis! Sterker nog, wat mij betreft is dit één van de beste releases uit 2010 en ik ben er dan ook van overtuigd dat 'Talking Ain't Enough' zijn weg naar de melodieuze rockfans wel zal vinden. Ik kan er in ieder geval geen genoeg van krijgen!

Tracklist DVD 1:
1. Intro
2. Angels Of Heaven