Spawn Of Possession - Cabinet

Spawn Of Possession - Cabinet

Label : Unique Leader | Archiveer onder

Dennis : Het uit Zweden afkomstige Spawn of Possession bracht eerder dit millennium twee demo's uit onder de titels "The Forbidden” (2000) en "Church of Deviance” (2001), welke beiden werden bejubeld in de underground Death Metal pers. Ik vraag me dan ook af waarom er twee demo's voor nodig waren voordat de platenlabels serieuze interesse in deze band toonden. Gelukkig is er Unique Leader die deze band tekende en de fantastische Death Metal fratsen van deze vier heren voor een groter publiek toegankelijk maakt. "Cabinet” is dus Spawn of Possesion's eerste volledige album en bestaat uit 10 allesverwoestende Death Metal met ziekelijke teksten. De band vermengd extreme muziek met klassieke invloeden en slagen er alleszins in om Death Metal weer een stukje te laten evolueren. Aan de ene kant tipt de muziek qua heftigheid aan bands als Morbid Angel en Deicide, en aan de andere kant zou Spawn of Possession heel goed in één adem genoemd kunnen worden met bands als Cryptopsy, Cynic, Death of Gorguts, wel zo'n beetje de benchmarks op het gebied van technische Death Metal. Er staat gewoon geen enkele misplaatste noot op deze briljant gecomponeerde schijf. Het muzikale vakmanschap op "Cabinet” is gewoonweg fenomenaal en de CD groeit elke keer dat je hem draait, waarbij elke keer weer andere dingen opvallen. Vijf van de tien nummers zijn afkomstig van de twee demo's. Mijn persoonlijke favorieten zijn "Hidden In Flesh”, "Dirty Priest” en "The Forbidden”. Luister maar eens naar de energie die van deze nummers uit gaat, supervet! Bands als Spawn of Possession hebben we meer nodig in de Death Metal scene. Spawn of Possession laten Death Metal als genre daadwerkelijk groeien, met hun sterke, dreigende riffs, eigenzinnige sweeps, waanzinnige solo's en het allesomvattende vette geluid. Ondanks dat er erg technisch op deze plaat gespeeld wordt, verzuipen de nummers niet in techniek en zitten er ook genoeg catchy aanknopingspunten voor de minder techniekgeoriënteerde luisteraar in de muziek verweven. Toch zal dit geen plaat zijn voor de mainstream. Ik denk wel dat "Cabinet” zijn weg zal vinden naar de echte liefhebber van technische Death Metal. Laten we maar hopen dat Spawn of Possession niet eenzelfde lot toebedeeld zal zijn als Cynic en Pestilence (wel begrepen door de muziekpers, niet door de fans) die een decennium geleden de grenzen van de Death Metal op onfortuinlijke wijze verkenden (we kennen hopelijk allemaal de geschiedenis van deze bands). "Cabinet” verveelt in ieder geval geen moment en heeft alles in zich om tot klassieker uit te groeien. Kopen dus, die briljante schijf!!