Seraphim - The Equal Spirit

Seraphim - The Equal Spirit

Label : Arise Records | Archiveer onder

Frank D. : Dat het stempel "Made in Taiwan” lang niet altijd garant hoeft te staan voor slechte, goedkope imitaties blijkt uit het werkelijk schitterende tweede album 'The Equal Spirit' van de Taiwanese gothic metalband Seraphim, wat 'hoogste orde van engelen' betekent.

'The Equal Spirit' is het tweede album van Pay (zang), Jax (bass en grinds), Keisser en "Evil” Dan (gitaar) en Simon (drums) en de opvolger van de cd 'The Soul That Never Dies' (2001). Voor de opname van de 12 nummers (op de inlay staat weliswaar 11) op de cd 'The Equal Spirit' streek Seraphim neer in de bekende Zweedse Fredman Studio, waar in het verleden ook Hammerfall en In Flames al eens te gast waren. Het resultaat mag gezien (cover artwork) en gehoord worden. De 12 geraffineerde powermetal composities van gitarist Keisser vullen van begin tot eind de kamer. Het virtuoze gitaarspel van Keisser en Dan smelten samen met de krachtige, klassiekgeschoolde operastem van Pay en het gegrom van Jax, waardoor een donker en geheimzinnig geheel ontstaat, dat menig Europese gothic metalgroep met jaloezie zal vervullen.

Na het openingsnummer 'Deep' (waarin duidelijke verwijzingen naar de oosterse herkomst) dient zich al snel het tweede hoogtepunt aan in de vorm van 'Song of Death'. Tegen de achtergrond van een massieve speed/powermetalriff leveren in dit nummer Jax en Pay een waar muzikaal gevecht. De rest van het album is als een chinees wenskoekje waarbij ieder nummer op geheel eigen wijze boeiend en spannend is. Of het nu het krachtige 'Think This World' (let op de gitaarsolo), het snelle en rauwe 'To Leave' of het sfeervolle en gedragen 'Song of Farewell' is, alle nummers zijn van een internationaal niveau. Geheel in gothic metalstijl eindigt de cd klassiek instrumentaal, waarmee Seraphim de luisteraar rustig laat landen na de ruim 70 minuten durende vlucht door hun oosterse sprookjesland.

Seraphim is een band om in de gaten te houden en zou met dit album wel eens de verrassing van de gothic metalscene kunnen worden in 2003.