Orden Ogan - Vale

Orden Ogan - Vale

Label : AFM Records | Archiveer onder heavy / power metal

Release type: Re-release

Nima : Eerder dit jaar maakte ik voor het eerst kennis met Orden Ogan middels hun derde plaat 'Easton Hope'. Het album verscheen via AFM Records en daarmee begon het balletje te rollen. Het in eigen beheer uitgebrachte debuut 'Testimonium A.D. (2004) en de daaropvolgende 'Vale' uit 2008, die via het kleine Yonah Records verscheen, had ik echter nog nooit gehoord.

De combinatie van power metal en folk die de Duitsers formatie op 'Easton Hope' liet horen sprak me persoonlijk heel wel erg aan. Hoewel de muziek van de heren absoluut niet origineel was en de gelijkenissen met collega en landgenoten Blind Guardian soms er dik bovenop lagen, beschouw ik 'Easton Hope' als een van de betere platen van dit jaar binnen dit genre en was daarom benieuwd naar de eerste albums. Helaas was er geen tijd en gelegenheid om die platen eens op te gaan zoeken. Ik was dan ook blij dat AFM Records vorige maand met een heruitgave van 'Vale' aankwam.

Het album begint na een korte, akoestische intro erg sterk met 'To New Shores Of Sadness'. In eerste instantie doet het geluid erg Scandinavisch aan en dan met name het geluid die een band zoals In Flames op 'Whoracle' en 'Colony' liet horen. Het gitaargeluid is lekker zwaar en pakkend en de stemming ziet er meteen goed in. Zodra Zanger/gitarist Seeb zijn mooie, melodieuze zang opzet krijgt de muziek een wending richting heavy en folk metal en doet men me heel erg denken aan Elvenking. Net zoals bij de Italiaanse collegae weet Orden Ogan heel sfeervol over te komen en tegelijkertijd erg catchy te klinken. Het refrein grijpt je meteen bij de strot en nodigt je gelijk uit om mee te zingen. De mooie meerstemmige zangpartijen zorgen voor die kleine extra kick en doen inderdaad erg denken aan Blind Guardian. Ook vergelijkingen met landgenoten Dark At Dawn zijn in een nummer zoals 'Winds Of Vale' terug te horen. In de latere songs hoor ik ook gelijkenissen met de melancholische sfeer die de muziek van The Dogma kenmerkt.

Het gebrek aan originaliteit die ook 'Easton Hope' kenmerkt, zijn dus ook op 'Vale' aanwezig, maar dat is geen seconde storend. De songs zitten simpelweg zo goed in elkaar dat ze bij het eerste luisterbeurt gelijk volledig overtuigen. Daarnaast bevat de muziek zoveel afwisseling dat er geen seconde sprake is van verveling. De heren schakelen met gemak van snelle heavy metal stukken over naar folkachtige sferen, mooie akoestische passages of zwaardere, moderne mid-tempo headbangers. Seeb is daarnaast een veelzijdige zanger en hoewel hij melodieus zingt, komt hij geen moment zeikerig over.

Wat mij opvalt aan 'vale' is dat de invloeden van Blind Guardian beperkter zijn gebruikt dan op de meest recente plaat, wat zeker ook geldt voor de heavy metal gehalte in de muziek. 'Vale' is over het algemeen meer folk-georinteerd en zal beter in de smaak vallen bij liefhebbers van bijvoorbeeld Elvenking. Degenen die, net zoals mijzelf, voor het eerst kennis hebben gemaakt met deze band middels 'Easton Hope' zullen echter ook dit album kunnen waarderen. Naast de reguliere dertien tracks, bevat deze heruitgave vier bonustracks. Naast de demoversie van 'Winds Of Vale' komen we ook 'The Yearning Remains' tegen, die voorheen alleen op de in eigen beheer uitgebrachte single van 'Winds Of Vale' stond. Daarnaast krijgen we een akoestische versie van 'We Are Pirates!' en een prachtige orkestrale versie van 'Welcome Liberty', die beide op 'Easton Hope' stonden. Concluderen kan ik zeggen dat het een geweldig initiatief is geweest van AFM om dit album opnieuw uit te brengen, omdat de muziek het verdient om gehoord te worden, dit de band's status zal doen groeien en ook het wachten op de volgende release korter wordt. Liefhebbers van het genre kunnen dit blindelings aanschaffen.