GWAR - Bloody Pit Of Horror

GWAR - Bloody Pit Of Horror

Label : AFM Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Elke keer dat de Amerikaanse misbaksels van GWAR een nieuw album uitbrengt denk ik bij mezelf: "bestaat dat ng steeds?. Deze zombies zijn al 25 jaar actief en ergens begrijp ik niet waarom! Okay, zij waren de eerste die het showelement nog verder brachten met hun monsterpakjes en bloederige optredens. Iets waar vele nakomelingen geprobeerd hebben en, mijn inziens, finaal op de bek zijn gegaan (o.a. Lordi en Mammutant). Maar muzikaal had GWAR wat mij betreft ook niet echt iets te bieden. De monsters zijn wel altijd met leuke thrash en crossover riffs voor de dag gekomen en spelen kunnen ze over het algemeen wel, alleen vond ik het alleen jammer dat de imago zich ook veel al reflecteert in de muziek, waardoor ik deze band geen seconde serieus neem.

De twaalfde studioplaat, 'Bloody Pit Of Horror', is precies hetgeen geworden wat je van GWAR zou verachten. Het album ziet wederom vol lekkere thrash riffs en krachtige punk rock n' roll. Het album begint met het conceptvierluik en tevens het titelnummer, waarin men bij mij gelijk door de mand valt. De nummers bevatten goede riffs en vooral 'A Gathering Of Ghouls' kent een hoog headbanggehalte. De valse zang van Oderus Urungus werkt me echter gelijk op de zenuwen en zijn poging om geflipt over te komen is wederom mislukt. De daaropvolgende songs doen mij veel beter en met name bij 'Beat You To Death' betrap ik mezelf erop dat ik met mijn voeten zit te tappen en mijn hoofd goedkeurend op en neer gaat. 'You Are My Meat' kent daarnaast een smakelijke horror-gehalte en weet dankzij zijn slepende en dreigende karakter indruk te maken en als men daarna genadeloos uitbarst in 'Hail, Genocide', gevolgd door de eveneens agressieve 'KZ Necromancer' vind ik het genotgehalte aardig hoog. De valse zang komt regelmatig terug, maar aangezien de agressievere zang de boventoon voert, stoor ik me daar minder aan. 'The Litany Of The Slain' is een typische GWAR-grap die me niks doet en het afsluitende 'Sick And Twisted' is niks meer dan een zeikerige song.

Al met al is 'Bloody Pit Of Horror' dus een typische GWAR album geworden en liefhebbers van deze band kunnen dat ding gerust in huis halen. Ondanks de sterke momenten die het kent, voor mij persoonlijk acht ik de kans wederom klein dat het ding ooit nog eens in mijn speler belandt. Als ik thrash en crossover met humor wil horen, zet ik toch liever iets van Tankard, Municipal Waste of D.R.I. op.