Reno - The Year Of Love

Reno - The Year Of Love

Label : I For Us Records | Archiveer onder punk / hardcore

Wilmar : Chaotic hardcore band. Deze drie woorden, in precies die volgorde, raken mijn netvlies en de betekenis ervan wordt via bottom up verwerking naar die delen van mijn hersenen gestuurd die de semiotische verbanden gaan leggen waardoor een top down signaal wordt gestuurd naar mijn ogen om te gaan rollen. Ik hou niet van hardcore. Laat ik het zo stellen: de hardcore platen die ik goed vind, zijn op de vingers van één hand te tellen die een ongeluk heeft meegemaakt in de houtzagerij. Dus de kans is groot dat ik Reno geen flikker aan vind. En dat klopt.

Toch krijgen ze van mij een dikke pluim. Deze Belgen hebben een cd afgeleverd met een sound die als een hamer op je trommelvliezen beukt. Dan hoef ik de muziek niet fantastisch te vinden, maar geluidstechnisch is dit materiaal om als geluidsfreak op te masturberen. Muziektechnisch zijn de mannen van Reno prima muzikanten. Ze noemen het dan wel chaotische hardcore, maar de band is strak en weet elke break moeiteloos neer te zetten. Het is de schreeuwerige zang van David Frère die niet wil corresponderen met ondergetekende. En dat klopt wel: als het Led Zeppelin achtige 'Lion's Heart' mij ineens volkomen verrast, blijkt de zang afkomstig te zijn van drummer David Delander. Dan zou ik zeggen: weg met die Frère en laat Delander alles zingen, maar daar zullen hardcore fans het vast niet mee eens zijn.

Maar alles in overweging genomen kan ik zeggen dat hier puike muzikanten aan het werk zijn, die een prachtig werkstuk hebben neergezet. Of jij het als hardcorefan kan waarderen, moet je zelf maar even uitzoeken. Al hou ik niet van de muziek, ik heb respect voor de drive waarmee dit gemaakt is. Santé!