Behemoth - Evangelica Heretica

Behemoth - Evangelica Heretica

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder black/pagan metal

Release type: DVD/Video

Vera : De tweede DVD in de carrire van de Poolse black/death metal band Behemoth is een juweeltje geworden. Nu zijn de concerten van Nergal en de zijnen altijd een bijzonder strakke, heftige belevenis, maar zelfs in de luie zetel wordt je meegesleurd met de intense grimmige kracht die uitgaat van de mannen uit Warschau. De laatste jaren heeft het succes een hoge vlucht genomen met constant toeren tussen de albums als gevolg. Men koos twee concerten uit om op de eerste schijf van deze dubbele DVD te plaatsen.

Allereerst krijgen we een volledig concert, opgenomen in Warschau op 25 september 2009. Men geeft plankgas vanaf het eerste nummer 'Ov Fire And The Void' tot het slotakkoord in de vorm van 'Lucifer'. Het ruime podium wordt versierd door enkele duistere ornamenten, de camerabeelden zijn vrij snel maar niet t hectisch en de bindteksten in het Pools hebben een eigen charme. Het tweede concert werd een jaar eerder in Parijs opgenomen. Gelukkig komen er een aantal andere songs in de setlist voorbij, zodat dit geen kopie is van de gebeurtenis in Warschau. Tevens een verdienstelijk document, al gaat mijn voorkeur naar de kille sfeer van Warschau.

De tweede DVD biedt ons een interessante inkijk in het reilen en zeilen van de band. De documentaire 'Evangelia Nova' toont alle voorbereidingen die vooraf gaan aan een show en laat de menselijke kant van de stoere bandleden zien. Deze eerste documentaire op het tweede schijfje duurt 55 minuten en wisselt overrompelende live beelden af met indrukken achter de schermen. Dit gaat van handtekeningsessies tot opwarmen, tot bespreken hoe de show verliep. Centraal staat een Poolse tournee en zo blijkt dat de band in eigen land nog steeds gebrandmerkt wordt als satanisch. In het katholieke Polen kom je ook nu niet gemakkelijk weg met een imago als dat van Behemoth, zelfs wanneer je wereldwijd erkenning geniet. Bij elk concert gaan er nog steeds geruchten dat het op het laatste moment afgelast zal worden door de autoriteiten.

De tweede documentaire 'De Arte Heretika' toont nog meer beelden over toeren, meer bepaald hoe de band aanvankelijk in erbarmelijke omstandigheden door Canada (-40 in een krappe van) en de Verenigde Staten toerde, maar bij terugkomst na 'The Apostasy' de oogst binnenhaalde. Het illustreert een hardwerkende band die het succes enkel verkregen heeft door jarenlang te investeren. Tot slot bevat de tweede DVD de negen clips die ze schoten tussen 1999 en 2010 en krijgen we daar ook nog wat uitleg over. De beelden van de documentaires zijn soms met een simpele camcorder geschoten, maar toch blijft het interessant. Vooral Nergal getuigt van intelligent doorzicht en planning en laten we hopen dat de man spoedig herstelt van zijn vreselijke leukemie!