Evoken / Beneath The Frozen Soil - Split CD

Label : I Hate | Archiveer onder doom metal

Release type: Split cd

Erik : Na de eerste gelukzalige kreetjes van het zien een nieuwe Evoken CD lijkt het haast een verloren strijd voor het Zweedse Beneath The Frozen Soil als het gaat om wie van de twee bands de betere doom op plaat poot. Maar de Zweden houden zich erg goed staande met drie nieuwe nummers die de invloed van Paramaecium, Khanate en… inderdaad Evoken niet onder banken of stoelen steekt. Het cinematische 'Ironlung' geeft je zo'n kouderillingen over je rug dat het met kop en schouder boven 'Monotone Black I' en 'Monotone Black II' uitsteekt, omdat ie het meest verrassend uit de hoek komt. Super nummers desalniettemin!

Maar de split opent met onze Amerikaanse vrienden van Evoken, die weer van zich laten horen na hun 'A Caress Of Void'plaat uit 2007. Nu zijn de vier nummers op deze split wel ten tijde van die bewuste plaat opgenomen. Sterker nog, 'Omnipotence' is een heropname van een promo nummer uit 2002. Nieuwste psalm van Evoken op deze schijf is het sterke instrumentale 'Into The Primal Shrine', waarbij direct duidelijk wordt dat de darmbroeiselvocalen echt typerend zijn voor de graftombe doom van Evoken. Je kan het lethargische, meesleurende doomgeluid van Evoken nog steeds het best vergelijken met het knarsende verschuiven van een granieten deksel op een sarcofaag. Dat de kwaliteit zo verdomde hoog en constant blijft doorheen de jaren is meer dan bewonderenswaardig. Evoken zijn zonder meer toonaangevend in het genre naast bands als Winter, Thergothon en Disembowlment. Ik kan niet wachten op de nieuwe full lenght die op typisch doomsche wijze lang op zich laat wachten. Maar dat ie komt is zeker! Tot die tijd gaan we eerst van ze genieten op de komende editie van Roadburn 2011.