Solstice - Epicus Metalicus Maximus

Solstice - Epicus Metalicus Maximus

Label : | Archiveer onder doom metal

Pim B. : Het Portugese label The Forge, ook bekend onder de naam A Forja, houdt zich bezig met releases op tape en in de toekomst vinyl. Hun eerste release betrof een tape van de Portugese band Sepulcro en onlangs verscheen een live tape van Atlantean Kodex (elders besproken) en deze tape van de Britse cult band Solstice. De afgelopen jaren werd veel materiaal van Solstice opnieuw uitgebracht en kwamen er een compilatie met demomateriaal uit. Op deze cassette vinden we een live opname uit 1994, opgenomen in Frankfurt. De band had destijds net het eerste album 'Lamentations' uit en was op Europese tournee met landgenoten Anathema. De songs in deze set komen allen van dat album met uitzondering van de Manowar cover 'Gloves Of Metal'. Deze laatste heeft de band overigens in de studio ook opgenomen en is te vinden op het album 'Halcyon', dit even terzijde.

Vervolgens vinden we twee songs die in 1996 als demo zijn opgenomen maar nooit eerder zijn uitgebracht. Ze staan dus ook niet op de compilatie 'Only The Strong' die in 2008 via Iron Kodex Records uitkwam en waar vrijwel alle demo's opstaan. Het betreft hier versies van de nummers 'Only The Strong' en 'The Sleeping Tyrant'. Het laatstgenoemde nummer vond zijn weg uiteindelijk op het studio album 'New Dark Age'. De tape sluit af met een live opname uit 2000 opgenomen in Bradford. Dit is wel een interessante opname want je vindt een live-versie terug van het nummer 'Cimmerian Codex' van het album 'New Dark Age', de songs 'Bloodfeud' en 'Aequinoctium II' die nooit eerder zijn uitgebracht. Althans, de demoversies van beide tracks vind je wel terug op het eerder genoemde compilatiealbum 'Only The Strong'. Verder speelden de heren destijds nog een cover van de NWOBHM band Trespass getiteld 'Stormchild'. Een studio-opname van dit nummer is overigens terug te vinden op de LP-versie en de CD re-release uit 2007 van het album 'New Dark Age'.

Qua opnamekwaliteit moet je niet al teveel verwachten van deze cassette maar voor fans van deze epische doom metal band is het zeker de moeite waard. Ik heb ook het vermoeden dat de bron met oude opnames van Solstice inmiddels aardig is opgedroogd en het wordt tijd dat er weer nieuw materiaal opgenomen wordt. De band is in vernieuwde line-up druk bezig met nieuw materiaal, in de tussentijd vermaken we ons met releases zoals deze cassette.