God Dethroned - Under The Sign Of The Iron Cross

Label : Metal Blade | Archiveer onder death metal / grindcore

Ramon : Na het geweldig ontvangen conceptalbum 'Passiondale', die de Eerste Wereldoorlog als thema had, bleek dat het onderwerp wat frontman Henri "The Serpent King” Sattler nog lang niet uitbesproken was. Voor de tweede keer op rij komt God Dethroned dus met een conceptalbum over diezelfde oorlog, met de titel 'Under The Sign Of The Iron Cross'. Waar de vorige schijf een groot element van drama bevatte, wordt voor dit negende officiële studioalbum de ijskoude feitelijke waarheid verteld, over deze periode die met bloedrode letters in het geschiedenisboek staat. Althans, dat is mijn gevoel, het was niet zijn bedoeling op die manier. Er werden meer slachtoffers dan in de Tweede Wereldoorlog gemaakt, maar er was vooral een veel onduidelijker beeld van wie de goede en wie de slechte waren. En zonder deze oorlog had de Tweede Wereldoorlog er niet gekomen.

Als geen ander weet God Dethroned tomeloos geweld en rauwheid goed in te zetten om de boodschap over te krijgen. Een ook dit keer staat er weer een monument van een cd. Meesterlijk melodieus, gruwelijk gewelddadig en verschrikkelijk intens (niet dat je denkt dat ik expres alliteraties aan het maken was). Negen nummers lang komen voorbij en alle kleuren op het pallet worden weer gebruikt, zoals je dat mag verwachten van onze perfectionistische Beilenaar. De verrassing is niet heel groot als ik zeg dat er weer wat veranderd is in de bezetting, ten opzichte van de laatste keer. Michiel van der Plicht is de nieuwe drummer en de meesterlijke (hij geeft les) Danny Tunker de nieuwe gitarist, waarmee anderzijds wel min of meer de angel uit Detonation getrokken lijkt te zijn.

Het album is volledig door Henri geschreven en hij heeft nog altijd een duidelijke signatuur, die ook hier weer goed terug te horen is. Zowel het artwork, het tekstuele gedeelte en de muziek, alles gaat eerst langs Henri voordat het jou bereikt en zijn visie blijkt er weer eentje te zijn waar je het verschil tussen gewoon heel erg goed en geweldig mee maakt. Hij is, soms tegen wil en dank, de onbetwiste kapitein, stuurman en eerste matroos en het is goed om iemand als hij aan het roer te hebben die koers kan houden.