Intronaut - Valley Of Smoke

Intronaut - Valley Of Smoke

Label : Century Media | Archiveer onder different metal

Richard G. : Op de denkbeeldige schaal van metal naar jazz begonnen de sludgeprogpioniers van Intronaut ooit iets links van het midden met hun MCD 'Null' (2006), debuut full-length 'Void' (ook 2006) zat op of iets rechts van het midden. Met het geweldige tweede album 'Prehistoricisms' (2008) nam men nog een grote sprong naar rechts en dat resulteerde in de welhaast ideale mix tussen bulderende, groovende metalriffs en de frisse compositorische onvoorspelbaarheid van jazz. Voor mensen die dat niet cool vonden is een waarschuwing vooraf op zijn plaats: op het derde album 'Valley Of Smoke' heeft de ontwikkeling zich nog verder naar rechts voortgezet.

En alsof dat nog niet genoeg is wordt de extreme metalpurist ook nog eens vergast op cleane vocalen. Van zowel gitarist Sacha Dunable als instrumentgenoot Dave Timnick. En regelmatig ook nog eens tegelijk! Nu hoeft dat in principe geen probleem te zijn. Wat wel jammer is, is dat dit nieuwe compositorische element nog niet optimaal is benut. Verre van zelfs. Hoewel de cleane zang wel een extra dimensie aan het bandgeluid geven, is de uitwerking eigenlijk een beetje saai. Na de zoveelste geharmoniseerde 'oeh/aah/ooh' zanglijn gaat het een klein beetje vervelen.

Een ander probleem is de in de eerste alinea aangehaalde verschuiving richting jazz. Niet alleen lijken de ronkende metalpassages tot een absoluut minimum beperkt te zijn, de vele rustige jazzy stukken kabbelen vaak ietwat doelloos voort. Hoewel de vrije vorm van de composities en het zeer jazzy spel (met een hoofdrol voor het megasoepele spel van fretloze bassist Joe Lester) op zich lekker in het gehoor liggen, zijn er slechts sporadisch passages die echt goed blijven hangen, zoals het onstuimige begin van 'Miasma' of het toegankelijke middenstuk van 'Sunderance'.

Gek genoeg is het instrumentale titelnummer niet alleen het meest experimenteel (met een extra melodische baslijn gespeeld door ene Justin Chancellor van Tool en een dubbele drumtrack), maar ook het meest geslaagd. De vraag dringt zich dan ook op: waar moet Intronaut nu heen met hun geluid? Begrijp me niet verkeerd: 'Valley Of Smoke' is absoluut geen slechte plaat en hij rekt de grenzen van de metal nog steeds op een zeer spannende wijze op (vandaar de nog steeds ruime voldoende). De Amerikanen lijken alleen op dit moment lichtjes verdwaald te zijn in de vele mogelijkheden die hun grote talent hun verschaft. Hopelijk wordt de volgende plaat wel de grensverleggende knaller die 'Valley Of Smoke' had moeten zijn!