Marduk - World Funeral

Marduk - World Funeral

Label : Regain Records | Archiveer onder

Tormentor Erich : Iedereen die niet van extreme keybordloze Black Metal houdt kan stoppen met lezen. Iedereen die wel van deze muziek houdt maar niets heeft met de band Marduk kan ook stoppen met lezen. Bent u daar nog ? Da's mooi. Dan kan ik u namelijk vertellen dat ons aller Marduk wederom een klasse album heeft afgeleverd. 'World Funeral' is een dijk van een plaat geworden. Een plaat in de beste, door Marduk zelf geschreven, Black Metal traditie. Buiten de outro staan er 10 nummers op het schijfje. 5 x snel en 4 x langzaam plus bereheavy. Het nummer 'Hearse' (de eerste single) valt hier buiten. Dit nummer is snel en heavy tegelijk, je kunt wel stellen dat dit een ideaal combinatienummer is. Met snel moet je denken aan de songs van 'Panzerdivision Marduk', en met langzaam mag je een nummer zoals 'La Grande Dance Macabre' nog eens voor de geest halen. 'World Funeral' gaat gewoon verder waar deze twee vorige cd's ophielden. Raakvlakken met oudere nummers zijn dan ook niet te vermijden, maar ze zijn zeker niet storend. Het grote verschil tussen deze schijf en de voorlopers zit 'em in de details. De productie en de mix (Peter Tagtren in de Abyss Studio) zijn ontzettend helder en krachtig, waardoor elk instrument goed tot z'n recht komt. De nummers zelf zitten vol met kleine verrassingen.

Enkele aanspeelpunten:

- de aparte invulling met de gitaren in het middenstuk van 'Bleached Bones'
- de felle korte solo's in het titelnummer
- de oorlogstrommels en de vette bas in het erg doomy achtige 'To The Death's head True'
- de voor Marduk begrippen vrij eenvoudige, maar toch zeer effective riffs en loopjes in 'Castrum Doloris'
- het felle agressieve refrein van 'Night Of The Long Knives' (denk aan 'Slay The Nazarene')
- het aparte ritme van 'Bloodletting'
- het open einde van Blessed Unholy' dat doet verlangen naar meer

B-War (bas) en Morgan (guitaar) klinken als een goed geoliede machine (of moet ik zeggen tank?). Zanger Legion schreeuwt, braakt en spuwt zijn teksten weer zoals gewoonlijk met zijn verrotte stem, en de nieuwe drummer Emil Dragutinovic laat gelijk van zich horen. Degenen die bang waren dat hij Frederik niet zou kunnen vervangen hebben het mis. In Opener 'With Satan And Victorious Weapons' laat hij gelijk horen dat snelheid geen probleem is, en dat hij ook niet vies is van een roffeltje hier en daar extra. Over de muziek hoeft de liefhebber zich dus absoluut geen zorgen te maken, de productie was ook al prima, en dus blijven de teksten over. Wel, Marduk zou Marduk niet zijn als het niet over Christus, oorlog en andere zaken zoals dood en necrofilie zou gaan. Een tekstregel zoals "I am the shit of God, shuff it up your ass zegt genoeg. Liefhebbers kunnen met gerust hart gaan luisteren. Ik kan niet wachten tot de band eindelijk weer op het No Mercy Festival komt en hopelijk een flink aantal nummers van 'World Funeral' live gaat spelen.