Machine Head - Hellalive

Machine Head - Hellalive

Label : Roadrunner Records | Archiveer onder

Tormentor Erich : Toen Machine Head in 1994 met 'Burn My Eyes' op de proppen kwam was de internationale Metalpress het al snel met elkaar eens; dit was "the next big thing”. Rob Flynn en kornuiten zorgden voor een frisse wind door heavy muziek te maken die bestond uit een mix van de Speed/Thrash wortels van Rob's voormalige band Violence, en een soort van groovende, - spring maar lekker mee op en neer - ritmes. De band stond in Nederland al gelijk voor een uitverkochte Ahoy (als voorprogramma van Slayer) en ook de andere landen en grote muziekfestivals zouden volgen. Met de opvolger 'The More Things Change' uit 1997 werd de status van goedverkopende moderne Metalband nog eens bevestigd.

Echter, de problemen zouden ook niet lang op zich laten wachten. Er volgden nogal wat strubbelingen in de line up. Het bekendst is het verhaal van gitarist Logan Madder die Machine Head verliet voor Soulfly. Het derde 'The Burning Red' uit 1999 werd niet meer opgepikt door de grote massa. Rob heeft ondertussen echter vrede met een kleinere plek in de wereld van de zware metalen en hij gaat gewoon door met de nieuwe bandleden. Dit levert de vierde langspeler 'Supercharger' in 2001 op. Met de bezitting Adam Duce op bas, Dave McClain op drums en Rob zelf op gitaar en zang neemt MH op 8 december 2001 het hele concert in de bekende Brixton Academy in Londen op. Dit optreden heeft men door Collin Richardson laten mixen en samen met 2 nummer van het With Full Force Festival uit 2002 heeft men dit optreden nu als eerste officiële live cd uitgebracht.

Iedereen die MH wel kan appreciëren raad ik aan om zeker even naar dit album te gaan luisteren. Veertien titels komen in 78 minuten op je af. Je krijgt het gevoel dat je bij het optreden aanwezig bent. Vooral als je de cd goed hard zet. Het geluid is goed, duidelijk en helder, maar men heeft niet alles wat live wel eens mis gaat willen verbloemen. Hierdoor mis ik soms de tweede gitaar wel een beetje. Dat is echter ook het enigste, want het enthousiasme, het heilige vuur, het nu of nooit gevoel dat een band bij een optreden moet hebben is nadrukkelijk aanwezig. Rob communiceert goed met het publiek, en het publiek had er op die avond hoorbaar zin in. Luister maar eens naar 'From this Day'. Het opbouwen van een intro, het aanpassen van een middenstukje of het extra inhouden voor de verwachte knal, Machine Head doet het allemaal, en goed. Over de keuze van de nummers valt ook weinig te zeggen. Alle vier de albums worden een aantal keren vertegenwoordigt waarbij de laatste twee albums gezamenlijk wel iets meer aan bod komen dan de eerste twee. Het enigste minpuntje is voor mij 'I'm Your God Now' dat wel vervangen had kunnen worden voor bijv. 'Death Church', maar ja, ik speel nu eenmaal niet in de band. Als ik dat wel had gedaan was ik erg trots geweest op dit live album, waarvan de titel overigens is verzonnen door een Nederlandse fan die meedeed met een prijsvraag en nu ook nog met extra credits in het boekje staat vermeld. Genoeg geluld nu, gaat heen en luistert naar een prima live optreden van Machine Head thuis! Stagedive at home! Daar is de bank….spring…AAAAaaaagggghhhh…………..auw.

De tracklist:

1) Bulldozer
2) The Blood,The Sweat,The Tears