Virgin Steele - The Black Light Bacchanalia

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Na 29 jaar trouwe dienst en een elftal prachtige albums, heeft het New Yorkse Virgin Steele uiteraard geen introductie nodig. Zanger, componist en muzikale genie David DeFeis heeft de vlam van Steel altijd brandende gehouden en is keer op keer prachtige albums afgeleverd. Vier jaar geleden werd ik totaal weggeblazen door de prachtige 'Visions Of Eden' en na het geweldige optreden van de band op het Headbangers Open Air festival afgelopen zomer, werd mijn honger en verlangen naar het nieuwe album alleen maar groter.

Welnu, op 25 oktober was het zover en de twaalfde studioalbum, 'The Black Light Bacchanalia' werd een feit en mijn god wat heb ik hier naar uitgekeken. Al vanaf de eerste seconde weten DeFeis en Steele mijn aandacht op zich te vestigen en houden mij volledig in hun greep tot op de laatste seconde, 76 minuten later. Het album begint met DeFeis' welbekende leeuwengegrom, waarna men gelijk losbarst met de ontzettend krachtige 'By The Hammer Of Zeus (And The Wrecking Ball Of Thor)'. Het wordt gelijk duidelijk dat we hier met een typische Virgin Steele album te maken hebben. David en co. hebben de lijn van 'Visions Of Eden' doorgetrokken en derhalve is ook de theatrale kant van de band volop aanwezig. Wederom is ook de sfeer van 'The Marriage Of Heaven And Hell' en 'The House Of Atreus' albums benaderd. Alle typische Virgin Steele elementen zijn dan ook volop aanwezig; van adembenemende, epische en theatrale keyboardpartijen tot gevoelige pianostukken, pakkende gitaarriffs en mooie solo's, alsmede de romantische en erotische kant van de muziek en uiteraard het kenmerkende stemgeluid en zangstijl van DeFeis.

Daar waar 'Visions Of Eden' vooral een duistere plaat was, is 'The Black Light Bacchanalia' vooral agressiever uitgevallen, wat perfect past bij de thema van het album; rebellie in al zijn verschillende vormen. Het album is dan ook meer gitaargeoriƫnteerd dan zijn voorganger en staan deze veel meer op de voorgrond. Hierdoor heeft de plaat wederom een ander karakter gekregen en klinkt deze verfrissend, maar zonder de typische Steele sound te verliezen. Alle acht songs zijn dan ook stuk voor stuk juweeltjes. Met de eerdergenoemde opener 'By The Hammer Of Zeus', het korte, de ontzettend krachtige 'The Bread Of Wickedness' en vooral de elf minutendurende epos 'To Crown Them With Halos', bevat het album bovendien een aantal uitschieters die op zijn zachtst gezegd adembenemend zijn. De productie is deze keer iets rauwer geworden en past perfect bij het album's karakter. Onnodig om te zeggen dat DeFeis zoals altijd schittert! Met zijn prachtige prestaties heeft hij nogmaals bewezen nog altijd tot de beste zangers op deze aardkloot te behoren. Zijn veelzijdige stemgeluid speelt dan ook niet alleen de hoofdrol in deze band, maar tilt de muziek naar een nog hoger niveau. De rest van de band doet daar echter niet aan onder en elke seconde van het album is puur muzikaal vakmanschap.

Hoewel 'The Black Light Bacchanalia' op het eerste gehoor meer pakkend en daardoor toegankelijker mag klinken dan 'Visions Of Eden', is het absoluut geen makkelijk verteerbare plaat. De muziek bevat vele lagen, schoonheidsdetails en verschillende stemming- en emotiewisselingen die zich steeds beter openbaren naarmate je de songs vaker hoort. Gelukkig heeft de band inmiddels een trouwe fanschare opgebouwd die ongetwijfeld de tijd zullen nemen om het album de tijd te geven die het nodig heeft. Fans van goed doordachte, epische en theatrale heavy en power metal zouden hetzelfde moeten doen, want dit pareltje is het meer dan waard.