Mirror Of Deception - A Smouldering Fire

Label : Cyclone Empire | Archiveer onder doom metal

Pim B. : Het is alweer vier jaar geleden dat het album 'Shards' van het Duitse Mirror Of Deception uitkwam en aangezien ik wel een fan ben van deze band en ik het album 'Foregone' uit 2004 hun beste release vind was ik erg gespannen hoe 'A Smouldering Fire' zou klinken.

In eerste instantie moest ik wel slikken want ik werd niet direct gepakt door het materiaal op deze CD. De band heeft best een eigen stijl weten te ontwikkelen waarin je invloeden hoort van bands als Revelation en Count Raven maar ook van bands als Bathory en Primordial. Het heeft zeker een tiental luisterbeurten geduurd voordat ik enigszins overtuigd raakte van 'A Smouldering Fire'. Er staan niet direct krakers op als 'Bleak' van het 'Foregone' album. Het feit dat je de plaat dus ruimte moet geven om te groeien kan een risico zijn. Met de grote hoeveelheid releases die maandelijks verschijnen vallen de groeiplaten in eerste instantie minder op en bestaat de kans dat ze weinig gedraaid in de kast belanden. Gelukkig heb ik 'A Smouldering Fire' wel ruimte gegeven om zich te kunnen ontwikkelen, maar zoals gezegd ontbreekt een echte knaller van jewelste wel op deze plaat. Drummer Jochen Mller heeft ook meer ruimte gekregen om te zingen en als ik heel eerlijk ben is dat wel jammer, hij is gewoon een mindere zanger vergeleken met gitarist Michael Siffermann. De stem van deze laatste is juist erg markant en geeft Mirror Of Deception de kleur waarmee ze hun waardering verdiend hebben. Kortom het nieuwe album is er n geworden waar je even tijd in moet investeren.
De eerste persing is trouwens een mooie dubbelaar geworden want je krijgt er een tweede schijf bij met rariteiten, songs die alleen op vinyl zijn verschenen en drie opnieuw opgenomen demo tracks.