Helloween - 7 Sinners

Helloween - 7 Sinners

Label : Sony Music Entertainment | Archiveer onder heavy / power metal

Patrick : Helloween is nooit te beroerd geweest de (muzikale) nek uit te steken. Elk album van de Duisters heeft weliswaar die typisch herkenbare sound, maar een experimentje hier en daar gaat het vijftal niet uit de weg. Het pakt niet altijd even goed uit - met als resultaat niet even bijster gelukkige momenten ('Chameleon', 'Metal Jukebox', 'Unarmed: Best of 25th Anniversary') - maar wie niet waagt wie niet wint. Of dat het laatste album ('Unarmed: Best of 25th Anniversary') - en de vele kritiek erop - is geweest, is mij niet bekend, maar toen de opnamen van het nieuwe album begonnen, beloofde het vijftal dat ons een zwaar en donker album stond te wachten. Was dit commercile prietpraat of gewoon een juiste inschatting?

En het mag gezegd worden: er is werkelijk geen woord van gelogen. '7 Sinners' is zonder enige twijfel Helloween's snelste, donkerste en zwaarste album sinds jaren. Dit komt vooral tot uiting in de drums. Ik geloof niet dat ik Dani Lble ooit zo tekeer heb horen gaan op zijn kit. Het fraaiste voorbeeld hiervan is 'Long Life The King': gedragen door een Judas Priest-achtige riff geeft Lble zijn dubbele-baspedaal er ongenadig van langs en stijgt het aantal bpm (beats per minute) op momenten naar voor Helloween ongekende hoogte. De gebruikelijke zaken als verbeten gitaarduels tussen Gerstner en Weikath, afwisseling, een overtuigende Deris en complexe(re) arrangementen tref je uiteraard ook weer aan. En Helloween zou Helloween niet zijn als er heel af en toe een ongebruikelijke twist of muzikale en tekstuele knipoog in een nummer voorbij komt. In 'Raise The Noise' neemt een fluit een deel van de solo voor zijn rekening. Niet jouw ding? Op de versie van dit nummer die je op de single 'Are You Metal?' tegenkomt, is de fluitsolo verwijderd. Uit het eigen, rijke verleden wordt er tekstueel ook inspiratie gevonden: 'Who Is Mr. Madman?' - waarbij het intro wordt ingesproken door Biff Byford - is een tekstueel vervolg op 'Perfect Gentleman' die anno 2010 in een dwangbuis en onder de nodige pillen door het leven gaat. Het album kent in de tracks 'Are You Metal?', 'Who Is Mr. Madman?', 'World Of Fantasy', 'Long Live The King' (!), 'If A Mountain Could Talk', 'The Sage, The Fool, The Sinner' en 'Far In The Future' zijn hoogtepunten en een zwak moment is er slechts sporadisch; de semi-ballad 'Smile Of The Sun' - dat na het snelle 'Long Live The King' veel te ingetogen, haast slap klinkt - kan me niet bekoren.

Liefhebbers van het eerdere materiaal van Helloween kunnen dit album blind aanschaffen. Behoor jij echter tot de groep die de band de afgelopen jaren heeft afgeschreven? Dit '7 Sinners' laat horen waarom Helloween nog steeds met kop en schouders boven vele bands uitsteekt en met gemak de titel 'koningen der power metal' met zich mee mag dragen. Long Live The Kiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiing!