Inner Response - Two Of Me

Inner Response - Two Of Me

Label : Eigen beheer | Archiveer onder speed / thrash metal

MoL : Inner Response is een band uit Banska Bystrica, Slowakije en zij hebben ons recentelijk hun debuut album gestuurd welke door henzelf uitgebracht. Het artwork ziet er verzorgd uit en bij de cd zat een alleraardigst briefje met het verzoek om alsjeblieft een review te schrijven. Een verzoek dat aan Lords Of Metal uiteraard wel besteed is.

De kern van de band bestaat uit de twee gitaristen Peter Kmec en Juraj Bucko. Katka Steskova vergezelde de gitaristen al snel op bas. Een zanger en een drummer werden lange tijd niet gevonden. Gelukkig werd in Peter Knietel een uitstekende zanger gevonden. Een drummer zoekt met nogsteeds, zoals blijkt uit de credits, waarbij het drumwerk wordt toegeschreven aan 'Robo'. Muzikaal gezien zit de band in de progressieve hoek van death/thrash metal. Dit betekent naast grunts ook clean vocals. Daarnaast zijn er tussen de hardere stukken op het album ook veel rustpunten te vinden. Met name 'Burn My Soul' begint erg rustig, maar barst naar het einde toch los. Het laatste nummer '…. And The Worlds Collide….' geeft met zeven minuten en achttien seconden een goed beeld van de variatie die de band op het gehele album laat horen. Kwalitatief zit het album goed in elkaar. De mix is voortreffelijk en ook de zanger blijkt een talent die vele stijlen aankan. De twee gitaristen die de basis van de band vormen zorgen tevens voor goede solo's.

Deze plaat is de moeite waard voor liefhebbers van het moderne, progressieve werk. Nu is het zo dat de band het album ook nog eens gratis beschikbaar heeft gemaakt als download, waardoor het uitproberen van deze plaat nog eens wordt vereenvoudigd. Nu ben ik zelf een fan van oudere stijlen metal en normaliter geen liefhebber van het progressieve werk, maar na een paar luisterbeurten is wel duidelijk dat dit een band is met potentie.