Control Denied - The Fragile Art of Existence

Label : Relapse | Archiveer onder heavy / power metal

Release type: Re-release

Ramon : Het behoeft geen enkel betoog dat Chuck Schuldiner één van de allergrootste namen ooit is uit de geschiedenis van death metal. Velen claimen zelfs dat zijn band Death de naam definitief meegaf aan het genre,dat in de vroege jaren nog een variant op thrash metal was. Chuck heeft van de eerste noten die hij ons bracht, tot aan zijn tragische dood op vierendertigjarige leeftijd in 2001, altijd laten zien dat de enige beperking die je hebt afhankelijk van je eigen inzet is. Hij verzamelde keer op keer geweldige muzikanten om hem heen, wat hem bij sommigen het imago van een dictator bezorgde. In 1997 sprak ik zijn voormalige drummer Gene Hoglan (die toen bij Strapping Young Lad speelde) en die wilde niets, maar dan ook niets aan beschuldigende woorden over Chuck weten. "Hij is een genie, die compleet leeft voor metal. En het is een fantastische vent”.

Ook Chuck Schuldiner werd volwassener en dan wordt het steeds iets beschamender om je bandnaam aan je (schoon) familie te vertellen. Daarnaast wilde hij zich meer gaan richten op zijn gitaarspel en om die reden richtte hij in 1996 de powermetalband Control Denied op. Hij kon wel een platendeal tekenen, op voorwaarde dat er nog één album van Death uitgebracht zou worden, hetgeen resulteerde in 'The Sound Of Perseverance', die hij in bijna dezelfde bezetting opnam als in 1999 'The Fragile Art Of Existence' met Control Denied.

Het album toont een volledig vrije Chuck Schuldiner, die alle registers open trekt. Niet dat hij ooit de indruk wekte gevangen te zitten in een keurslijf, maar op dit werk kiest hij duidelijk een hele nieuwe rol. Hij durft het ook aan om bij vlagen heel eenvoudig spel neer te zetten, om zo alle ruimte te geven aan zanger Tim Aymar (Pharaoh). Voor de die-hard Death fans is de zang van Aymar een beetje wennen, maar het album 'The Fragile Art Of Existence' krijgt wel de volledige erkenning die het verdient. Op deze re-release staat nog wat materiaal dat je nog niet kon hebben, dus maak snel je verzameling compleet. Als het goed is weet je wel wat je ongeveer te wachten kan staan. Dat klopt, maar laat je ook verrassen door de extra's, waaronder demo materiaal en werk dat bedoeld was voor het nooit verschenen tweede album, 'When Man And Machine Collide'. En het is je kans om de laatste zangpartijen die Chuck ooit inzong officieel te bemachtigen. Alsof het nog niet genoeg is, je krijgt de band ook van zijn humoristische kant te zien.

In hetzelfde jaar dat het album verschijnt, begint Chuck Schuldiner last van zijn nek te krijgen. Fysiotherapie baadt niet voldoende en dan volgt, nota bene op zijn verjaardag, het verschrikkelijke nieuws. Chuck Schuldiner, psychisch en emotioneel meer in balans dan ooit, heeft een tumor aan zijn hersenstam. Hij ondergaat bestraling, wat ook goed aanslaat, maar de halfgod en zijn familie worden tot de rand van faillissement gedreven. Talloze initiatieven om hem er bovenop te helpen konden niet voorkomen dat de kanker in mei 2001 weer terug komt. De strijd is zwaar en heel de metal wereld is geschokt, dat zelfs een man als hij ons op zo'n manier kon ontvallen. Dave Grohl heeft hem nog gevraagd voor Probot en zelfs meegeholpen geld in te zamelen om de behandeling mee te financieren. Maar toen er naast zijn gevecht tegen kanker een longontsteking bijkwam, werd het teveel voor de legendarische Schuldiner. Op 13 december 2001 sterft hij. Tot op de dag van vandaag wordt zijn muziek door velen in leven gehouden en inspireert hij nog talloze muzikanten. Hij zal nooit vergeten worden. Thanks man!