OSI - Office Of Strategic Influence

OSI - Office Of Strategic Influence

Label : Metal Blade | Archiveer onder prog / sympho metal

Release type: Re-release

Winston : 'Slechts' zeven jaar na de originele release van het album ''Office Of Strategic Influence' ' presenteert Metal Blade een speciale editie van het debuut van OSI. Deze band met twee vaste leden in de personen van Jim Matheos (Fates Warning) en Kevin Moore (ex-Dream Theater) kreeg in 2003 muzikale bijstand van Mike Portnoy (ex-Dream Theater) en Steven Wilson (Porcupine Tree) en bracht een verrassend resultaat op de markt. OSI bracht daarna nog een aantal aardig tot goede albums maar de muzikale identiteit verschoof naar een wat ander gebied, een nieuwe CD bevindt zich nog in de keuken begrijp ik.

Op het debuut zijn nog wel raakvlakken te horen met de bands waar de heren in acteerden, dat werd later wel anders met een killere en licht industriële sound en de 'zang' van Kevin Moore die het project helemaal in handen nam hierna. Het originele album staat nog immer als een huis al weet ik nog dat ik echt moest wennen aan de nieuwe sound. Op die tweede CD, die de (her)aanschaf dan zou moeten verantwoorden vinden we drie nummers waar van twee covers. Pink Floyds' 'Set Your Controls For The Heart Of The Sun' maakt géén indruk gek genoeg…wat flauwe versie. Verrassender is wel Neil Young's 'New Mama'. Het derde nummer is een demo met de naam 'The Thing That Never Was', een nummer dat later 'Standby (Looks Like Rain)' op het album werd. Met nog een videoreport over het maken van het album zijn het wel aardige extra's maar nou niet dermate dat ik adviseer om je digitale of echte portemonnee te trekken. Tenzij het album voor een zacht prijsje aangeboden zal worden.