Event - Scratching At The Surface

Event - Scratching At The Surface

Label : Inside Out | Archiveer onder

Jordy : Event is een vierkoppige Amerikaanse band die met een gewaagde mix van progessieve metal met moderne rock hoge ogen werpt in het metalwereldje en met dit derde album nog maar eens bevestigd dat het een uiterst veelzijdige en talentvolle band is. Echter wel een hele vage band. Het begint al met het hoesje; je ziet een oog en een soort van reptielachtige huid, maar verder valt er geen vorm waar te nemen. Drummer Matt Scurfield verklaart dat dat een foto is van de zanger Dave Deluco met een reptielmasker op die ze vervolgens in Photoshop (voor de leken: een programma waar je foto's in kan aanpassen) hebben bewerkt. Het resultaat lijkt nergens op, maar blijkbaar was de band er toch wel tevreden mee.

En dan komt natuurlijk het beluisteren van het album. Toen ik Scratching At The Surface in m'n cd-speler stopte was het even wennen, want na een paar dagen hapklare recht-voor-je-raap nu-metal te hebben geluisterd is Event toch wel een heel ander verhaal. Er wordt geopend met 'Make Your Way', een track die heel raar klinkt als je er voor de eerste keer naar luistert, onder andere vanwege de gitaren in het begin die absoluut niet gelijk lijken te lopen met de zang. Maar hoe vaker je luistert, hoe meer interessante dingen je gaat horen en de genialiteit van het nummer naar voren komt. De muziek op de cd sleurt zich met je mee, om je vervolgens voor vijftig minuten lang in z'n greep te houden.

Ieder nummer is een kunstwerk op zich vanwege allerlei instrumentale kleinigheidjes en de formidabele zang van Dave Deluco, die mij soms een beetje doet denken aan Chris Cornell hoewel hij dat niveau waarschijnlijk nooit zal halen. 'Under My Skin' is een voorbeeld van een nummer waarin de kwaliteiten van Deluco goed naar voren komen, evenals in het wat rustigere 'Someone'. De gehele plaat is een aaneenschakeling van stevige, maar toch mooie nummers en hier en daar een rustiger werk om even op adem te komen, zoals het eerder genoemde 'Someone' en 'Into The Fray'. Door welke bands Event allemaal beïnvloedt is is voor mij een grote vraag, maar het moeten er wel heel veel geweest zijn. Het ene moment hoor je iets van Dream Theater en het andere moment komen er weer invloeden van bands als Radiohead en Tool naar voren. Het is dus moeilijk om Event in een hokje te plaatsen en ik denk dat dat ook een streven van de band is.

Scratching At The Surface is dus een raar, maar wel mooi album. Voor degene die van werk van bijvoorbeeld Meshuggah houden is dit album absoluut een aanrader. Maar ook voor mensen die gewoon van stevige muziek houden is deze cd interessant, want regelmatig gaan deze mannen er flink tegenaan. Ik zou dit album geen meesterlijke plaat willen noemen en hij zal ook geen permanente plaats in mijn cd-speler innemen, maar ik denk dat een kleine acht wel op z'n plaat is!