Down - Diary Of A Mad Band

Down - Diary Of A Mad Band

Label : Roadrunner Records | Archiveer onder stoner

Release type: DVD/Video

Menno : Het zal weinigen ontgaan zijn dat sinds 2006 de stonerformatie Down, met leden van Pantera, Crowbar, Eyehategod en Corrosion of Conformity weer op volle oorlogssterkte hun eigen ding doet. De band heeft inmiddels hun derde CD uit en verschillende uitverkochte optredens over de hele wereld er op zitten en heeft besloten weer eventjes pauze te nemen zodat er weer tijd vrij komt voor andere projecten.

Een pauze die wordt opgevuld met de release van 'Diary of a Mad Band', een fraai vormgegeven document van Down's praktisch ongepromote Europese comeback tour in 2006. Het is geen standaard live-DVD geworden maar, volgens de band, een ode aan roadmovies uit de jaren '70 zoals Led Zeppelin's 'The Song Remains the Same' en 'Let There Be Rock' van AC/DC. Vandaar dat de DVD is opgenomen in 4:3 formaat en er niet gesleuteld is aan het geluid. Iets wat de sfeer van de concerten inderdaad prima over doet komen. Verder is er gekozen om niet één concert in zijn geheel weer te geven, maar één tot twee nummers van iedere show van de tour toe te voegen. Dit geheel wordt afgewisseld met filosofisch gebrabbel van Phil Anselmo alsmede wat huis, tuin en keuken geintjes van een band die zes weken met elkaar op tour is. De DVD eindigt met een apocalyptische versie van 'Bury Me in Smoke' opgenomen op het hoofdpodium van het Download festival in Donington Park, waar Down destijds de verrassingsact was. Tijdens en na de aftiteling is er veel materiaal te zien van uitzinnige fans, waar ondergetekende als achttienjarig broekie ook nog trots zijn door Kirk Windstein gesigneerde kaartje in Keulen laat zien.

De zeventien (!) nummers maken 'Diary of a Mad Band' een enorme zit en het is dan ook aan te raden om lekker met een groep vrienden en een flinke zak wiet eens an evening with Down te organiseren in je eigen huiskamer. En of het allemaal nog niet genoeg is zitten er ook nog twee Cd's bij met livemateriaal van dezelfde tour die niet op de DVD te vinden zijn. Hoe compleet wil je het hebben? Ook verkrijgbaar als superpakket met de audio CD's op vinyl, deze hele digipack versie (dus DVD + 2CD) en een T-shirt, maar die zal inmiddels al wel uitverkocht zijn. Op naar de winkel dus!