Die Apokalyptischen Reiter - Allegro Barbaro

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder

Evil Dr. Smith : Niet geheel ontoevallig verschijnen ongeveer gelijktijdig met de nieuwe Apokalyptischen Reiter (AP) een aantal reissues van hun vroegere werk. Ik had geen idee dat het oude werk zo onvindbaar was - ze zijn pas een paar jaar oud! - maar het blijkt dat AP's oudere CD's al een jaartje niet meer officieel leverbaar is. Dankzij hun nieuwe platenmaatschappij (Nuclear Blast) zijn hun eerste en tweede album nu weer volop verkrijgbaar en zijn meteen in een nieuw jasje gestoken.

Dit 2de album uit 1999 is jammerlijk genoeg ontdaan van die kekke hoes met Herr Flick's assistente Olga in de hoofdrol (eh'Allo 'allo?) en heeft nu wat saai getekende paarden ervoor in de plaats gekregen. De oorspronkelijke hoes is nog wel in versnipperde staat terug te vinden in het CD-boekje, dat verder is opgevuld met verse AP-kiekjes. Als extraatje staan er de 4 nummers op die afkomstig zijn van de 'Dschinghis Khan' EP uit 1998, dat oorspronkelijk slechts in 1000 plakkaten vinyl was geperst. Ook deze CD is weer een uitbundige mengelmoes van thrash, black, death, heavy en folkmetal. En zonder dat het geforceerd over komt. Veel niveauverschil met het debuut 'Soft And Stronger' hoor ik niet: beide steken even smaakvol in elkaar, al heeft 'Allegro' iets minder death/black-invloeden. Rampestampende brute thrashriffs worden overgoten met deathgrunts en black metal-screams en met hetzelfde gemak schakelt men over op Savatage-achtige neo-klassieke piano-etudes, folkloristische fluitfragmenten en epische stoeremannen-hymnes in de meest clichmatige Manowar-traditie (het met thrash-erupties doorspekte 'Heavy Metal') waarbij vergeleken Manowar zelf nog van literaire ambities verweten kan worden. Dit is trouwens de laatste CD dat volledig nog in het Engels gezongen wordt. Vanaf hun 3de CD, 'All You Need Is Love' ontdekte de band de kracht van hun moerstaal.

band image