Black Anvil - Triumvirate

Black Anvil - Triumvirate

Label : Relapse | Archiveer onder death metal / grindcore

Sicktus : Black Anvil is een trio uit New York dat is voortgekomen uit een, hoe kan het ook anders in New York, hardcore band, te weten Kill Your Idols. De Amerikanen spelen met hun nieuwe kindje een soort mengelmoes van death, aangevuld met black, thrash. De hardcore invloeden die gezien hun vorige band te verwachten waren, hoor ik niet of nauwelijks terug. Zelf presenteert de band zich als black metal act, maar daar zijn ze toch echt te gevarieerd voor en halen ze de mosterd bij te veel verschillende leveranciers.

Black Anvil hanteert in elk geval de botte bijl met plezier en 'Triumvirate' klinkt dan ook vooral onbehoorlijk lomp, met veel zwaar aangezette midtempo stukken. De zang staat helaas niet altijd even lekker in de mix en wordt bij vlagen, ondanks dat alledrie de heren hun vocale bijdrage leveren, weggeblazen door met name bass en drums. De snelle stukken op 'Triumvirate' klinken ook daadwerkelijk snel en opgefokt, zonder overigens te vervallen in het standaard gebruik van bersnelle blastbeats. Gelukkig maar, want zo blijft het zware karakter van de band ook beter overeind. Naast zware midtempo en opgefokte snelheid zorgt Black Anvil door duistere, sfeervolle passages dat het album zeer gevarieerd is en ondanks dat er in nummers als 'The Evil Of All Roots' gekozen wordt voor een 'less is more' benadering en we te maken hebben met een minimale line-up, klinken feitelijk alle nummers vol, wat toe te schrijven is aan doordachte songwriting. Naast oorstrelend is 'Triumvirate' ook een lust voor het oog en zijn de teksten van een stuk hoger niveau dan de gemiddelde metal act weet neer te pennen. Al met al levert Black Anvil kwaliteit op alle fronten en dit is dan ook minstens een verplichte luisterbeurt als je zowel Khold als Incantation goed trekt.