Solefald - Norrøn Livskunst

Solefald - Norrøn Livskunst

Label : Indie Recordings | Archiveer onder black metal

Roel de Haan : Ah! De prettig gestoorde Noren van Solefald hebben weer een nieuw album klaar! 'Norrøn Livskunst' (Noorse kunst van het leven) is de naam van het nieuwe werk. Wat voor een rariteitenkabinet hebben Cornelius en Lazare nu weer in elkaar gezet? Welke vreemde dingen staan ons weer te wachten? Zoals altijd van alles en nog wat.

Solefald laat op 'Norrøn Livskunst' de relatieve uniformiteit van hun IJslandse odyssees 'Red For Fire' en 'Black For Death' weer achter zich en laveert weer als vanouds in schizofrene composities. Zo zijn opener 'Song Til Stormen' en afsluiter 'Til Heimen Yver Havet' zalvende, melancholieke romantische nummers waarin dromerige vrouwenzang een prominente rol spelen, maar is bijvoorbeeld 'Tittentattenteksti' (ik verzin het niet) gezegend met de volkomen geschifte vocalen van Agnete Kjølsrud (die we recent nog hoorden op 'Abrahadabra' van Dimmu Borgir) die een soort kruising van een gremlin en een blije peuter lijkt te vertolken. Gelukkig zingt ze ook op een meer traditionele wijze. Cornelius en Lazare laten overigens de kreunende vocalen achterwege. Ook 'Stridsljod (Blackabilly)' is zowel ontzettend catchy als volkomen gestoord. De black metalroots komen op 'Raudedauden' terug, terwijl op 'Eucalyptustreet' jazz en de saxofoon weer van stal gehaald worden. Zo gebeurd er op een plaat van Solefald zo veel dat men echt niet met een simpele luisterbeurt klaar is, nee… werken voor je muziek zal je! Maar ondertussen is de muziek zo pakkend, strak en onderhoudend dat je dat moeiteloos afgaat. De kracht van Solefald is dan ook dat ze muzikale vernieuwing koppelen aan grijpende en intelligente song-writing dat nummers oplevert die simpelweg verslavend blijken. Na een flink aantal luisterbeurten dringt dan ook langzaam het besef door dat Solefald eigenlijk gewoon geniaal is. Als je het al niet door had: 'Norrøn Livskunst' is essentieel.