40 Grit - Nothing To Remember

40 Grit - Nothing To Remember

Label : Metal Blade | Archiveer onder

Jordy : In maart van dit jaar zal het Californische 40 Grit z'n tweede album 'Nothing To Remember' uitbrengen. Als voorproefje kreeg ik een promo van dit album binnen, met bijbehorende biografie waarin persoonsverheerlijking haast tot kunstvorm wordt verheven. Zo noemt de band zichzelf 'a dynamically charged rock band' en is de band, naar eigen zeggen, wereldwijd bekend om z'n overdonderende songs. Nou is dat laatste wat overdreven, maar ik moet zeggen dat dit album erg lekker klinkt en dat die grootspraak wat mij betreft niet misplaatst is.

Na het intro wordt er meteen lekker tegenaan gegaan met het nummer 'No Giving In' en ook 'Bomb Bottom' is een nummer dat er mag wezen. Maar de eerste echte klapper op het album is wel de single 'Only Human'. Dit nummer heeft een erg aanstekelijk refrein en is, in mijn ogen, een potentiƫle hit. Daarna volgt 'Last Time Around', een nummer dat mij qua stijl een beetje doet denken aan Nickelback. Vervolgens blijft de band boeien met zowel muzikaal als tekstueel aantrekkelijke nummers als 'Pieces', 'Serenity Reigns', de titelsong 'Nothing To Remember' en het dreigend klinkende 'A Part Of Me' waarin James Santiago en Chris Anderson een knap staaltje samenzang afleveren. Maar 'Because Of You' is nog wel het meest geniale nummer van dit album, met een zeer technische gitaarlijn, lekkere drums en een ietwat gedempte eerste zang die af en toe uitstekend wordt aangevuld door de tweede zang.

Dit album viel me dus helemaal niet tegen, want ondanks dat de band wat hoog van de toren blaast klinkt 'Nothing To Remember' heel professioneel en volwassen. De band is een beetje een mix tussen Papa Roach en Disturbed en heeft op deze plaat een aantal mogelijke hits staan. Of die nummers ook echt goed gaan scoren is nog maar net de vraag, want tegenwoordig lopen er nog veel meer bands rond van hetzelfde niveau en, jammer genoeg, wordt 90% van de hitlijsten bezet door halfnaakte, overgewaardeerde, talentloze 'tienersterretjes' waardoor het voor de alternatieve bands heel moeilijk wordt om door te breken. Maar dat doet er nu even niet toe; het moet gewoon gezegd worden dat 40 Grit een erg toegankelijke metalalbum heeft afgeleverd waar menig andere band U tegen zegt. Het is nog geen meesterwerk maar het viertal mag wel trots zijn op deze schijf en gaat een interessante toekomst tegemoet.