David Minasian - Random Acts Of Beauty

David Minasian - Random Acts Of Beauty

Label : Progrock Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Wim S. : Godverdomme! Andy Latimer is terug! Dat ik dat nog mag meemaken. Mijn favoriete gitarist aller tijden is namelijk al jaren zeer ernstig ziek. Dat is ook de reden dat het al jaren muisstil is rondom zijn eigen band Camel. In 2007 onderging Latimer een beenmergtransplantatie en zijn vrouw hield via de website fans van over de hele wereld op de hoogte van Andy's toestand. Dan ligt daar plots de debuut cd van David Minasian voor mijn neus en wat schetst mijn verbazing: Andy Latimer speelt mee. Ongelooflijk. Het voelt zo goed om weer van hem te horen, geweldig. Minasian kennen we als de regisseur van de Camel dvd 'Coming Of Age', een fantastische live registratie van een band in topvorm. Naast zijn werk als regisseur is de man blijkbaar ook al jaren bezig met het maken van muziek. Daarbij focust hij zich met name op het schrijven van lange, melodische stukken op zijn keyboards, met een hoorbare voorliefde voor symfonische muziek uit de jaren zeventig (Moody Blues, Pink Floyd, Genesis, en natuurlijk Camel). Hij vond 2010 het goede moment om een album uit te brengen.

De eerste twaalf minuten van het album 'Random Acts Of Beauty' verplichten je al tot aanschaf van deze plaat. Het nummer 'Masquerade' staat helemaal in het teken van Andy Latimer, of beter gezegd, de gitaar van Latimer. Qua compositie stelt het geen ruk voor, maar die gitaarpartij……Ik heb er geen woorden voor. De man heeft een uniek geluid en weet mij altijd diep te raken. Hij zingt zelfs ook nog een couplet! Laten we allen hopen dat het niet bij deze bijdrage van Latimer blijft en dat zijn gezondheid het toelaat om ook met Camel weer aan de slag te gaan. Over de rest van dit album kan ik kort zijn. De zes overige nummers zijn allen zeer melodisch en liggen op het grensvlak van progrock, symfo en zelfs barok (dat krijg je als je erg vaak je mellotron en klavecimbel gebruikt). Liefhebbers van Kayak, Alan Parsons Project en eerder genoemde bands zullen smullen van deze muziek. Lange composities die in het teken staan van toetsen maar ook van fantastisch gitaarwerk. Die gitaarpartijen zijn ingespeeld door de jonge Justin Minasian, de zoon van. Een begenadigd talent. Hij is overduidelijk beïnvloed door Andy Latimer en hij komt vooral qua sound dicht in de buurt van de meester ('Summer's End'). Om de melancholie en de romantiek in zijn muziek te accentueren maakt Minasian meer dan eens gebruik van instrumenten als een hobo, fluit en verschillende toetsinstrumenten ('Dark Waters'). Speciale vermelding verdient ook het lange, instrumentale 'Frozen In Time', waar vader en zoon elkaars muzikale grenzen opzoeken. Een prachtige compositie waarin we Mike Oldfield terughoren, symfo bombast in de stijl van Marillion, maar ook meesterlijk akoestisch gitaarwerk van Justin in de traditie van meesters als Latimer en Steve Hackett. Sorry David Minasian, maar voor mij betekent dit debuutalbum vooral de terugkeer van Andy Latimer. De hemel zij geprezen.