Blaspheme - Briser Le Silence

Blaspheme - Briser Le Silence

Label : XIII Bis Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Van deze Franse band had ik nog nooit eerder gehoord en dacht in eerste instantie dat het hier om een nieuwe band en een debuut album ging. Een korte zoektocht op het internet leert echter dat niets minder waar is. Blaspheme's geschiedenis gaat namelijk terug naar 1981 en de band heeft met 'Blaspheme' (1983) en 'Dsir de Vampyr' (1985) al twee langspelers uitgebracht, waarna men in 1986 het bijltje er bij neer gooide. In de jaren negentig werd de band voor zeer korte duur weer in het leven geroepen en in 2007 kwam men weer definitief bij elkaar. Eind september, 25 jaar na de release van het laatste album', verscheen de derde plaat, 'Briser Le Silence'.

Tot zover een stukje voorgeschiedenis en u kunt natuurlijk al raden dat deze band een mengsel van traditionele hardrock en heavy metal speelt. Anno 2010 is dat nog steeds het geval en de nieuweling komt al vanaf de eerste seconde met een traditionele heavy metal geluid. De muziek heeft veel weg van de helden uit de dagen van weleer en namen zoals Raven, Tygers Of Pan Tang, Saxon, Iron Maiden en talloze andere NWOBHM bands, maar hier en daar ook Whitesnake, komen regelmatig voorbij. De nummers zijn over het algemeen mid-tempo en kennen een simpele opbouw en spelen de rock n' roll-achtige riffs en de zang de hoofdrol. Verwacht dat ook geen virtuoze taferelen of allerlei technische snufjes, maar simpele, maar solide en eerlijke hardrock en heavy metal. Vooral in de stevigere stukken weten de heren aardig te rocken en brengen je meteen in een goede stemming. Helaas lukt het ze niet om in de rustigere stukken de kracht staande te houden en zakt de aandacht een beetje weg.

Mijn grootste probleem met deze band zijn echter de Franstalige teksten. Ik kan die taal namelijk niet uitstaan en bovendien klinkt deze mijn inziens te lief en krachteloos voor metal! Voor mij persoonlijk is ook de speeltijd van 45 minuten een lange zit! Maar goed, dat is puur een kwestie van smaak, want voor de rest is 'Briser Le Silence' een aangename traditionele metal album, die ondanks zijn ouderwetse karakter niet oubollig klinkt. Liefhebbers van melodieuze hardrock en heavy/power metal moeten deze plaat een eerlijke kans geven.