After All - Mercury Rising

After All - Mercury Rising

Label : Mausoleum Records | Archiveer onder

Tormentor Erich : Vorige maand werd mijn Hardrock/Heavy Metal verzameling aangenaam verrast door de nieuwste cd van het Duitse Sinner. Deze maand draaien we de zwart rood gele vlag een kwartslag en komen we terecht in Belgie, in Brugge om precise te zijn. Vanuit hier opereert After All. Dit vijftal valt muzikaal ook thuis te brengen onder de noemer Heavy Metal, maar wel het soort Heavy Metal dat wat meer tegen de Hardrock kant aanleunt. Ik bedoel hiermee te zeggen dat men de muziek een andere touch meegeeft dan al die Hammerfall's en Rhapsodies van dit moment. Men kiest voor een andere invalshoek dan alleen maar licht en snel.

Natuurlijk heeft men met nummers zoals 'Beneath The Flesh', 'Rectify' en het zeer catchy 'Black God White Devil' (cover van La Muerte) de nodige uptempo tracks in huis. Deze tracks worden echter mooi in wisselwerking gezet met nummers zoals 'Crave For More', 'Descending Pain' en 'Twist Of Fate'. 'Crave For More' is een logger nummer waarin de tekst "going down in this fucked up world al aangeeft dat dit geen vrolijk liedje is. 'Descending Pain' is de verplichte ballad, maareindelijk weer eens een ballad waar ik persoonlijk wat mee kan. Het nummer duurt 7 minuten en 28 seconden en iedere luisterbeurt weer lijkt het veel korter. Dit komt omdat men genoeg variatie en tempowisseling heeft ingebouwd, men weet de spanning erin te houden en men begint het nummer met een lekkere Blues Harp die de toon zet (oftewel een mondharmonica, ingespeeld door producer Harris Johns). 'Twist Of fate' valt te omschrijven als het Rivella Light nummer, een beetje vreemd, maar wel lekker. Deze track is n.l. pure doom. In een ander blad werd dit nummer omschreven als Candlemass. Ik zou het graag willen omschrijven als Black Sabbath meets Trouble.

Bij al deze ingredienten voegen we een tijdsduur van 45 minuten, een variatie in lengte van nummers (zo heb ik enkele kortere sfeervolle tracks onvermeld gelaten) en een duidelijke productie van de reeds vermelde Harris Johns (Kreator, Viovod) opgenomen in de Spiderhouse Studio te Berlijn. Een aparte vermelding krijgt zanger Piet Focroul. Ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik zijn stem moet omschrijven. Zoals al aangegeven gaat de Heavy Metal van After All wat meer de Hardrock kant op. Piet zingt dan ook niet hoog, hij gilt niet en hij haalt geen lange uithalen, maar toch zingt hij niet slecht. Hij weet wat hij wel en niet kan en zingt vol overtuiging met een gewone, normale stem, en dat vind ik op de dag van vandaag best knap. Tekstueel verhaalt men voornamelijk over relaties, en dit is ook weer eens wat anders dan al die fantasieverhalen van heden ten dage. Als bonus vermeld ik de mooie hoes (hij lijkt wel uit een album van Storm te komen) en de geslaagde foto's + layout. Als laatste kan ik je nog attenderen op de 2 bonus cd rom videoclips die op het schijfje staan. Hierop zie je de band 2 nummers heel eenvoudig live spelen in hun oefenruimte. Leuk.