Sole Method - The Way Of The Descent

Sole Method - The Way Of The Descent

Label : Twilight | Archiveer onder speed / thrash metal

Wilmar : In de immer rustieke Oostenrijkse Alpen, alwaar paarse koeien chocolade opkloppen en Heidi in een veel te kort rokje en veel te strak bloesje kirrend achter schaapjes aan huppelt, ligt een duistere kracht ten grondslag die door het proces van orogenese het gebergte richting de hemel duwt en zo invloed uitoefent op de weersomstandigheden op het Europese continent. De band Sole Method hoopt met hun noeste thrash metal uiting te geven aan deze geologische krachtwerking, en hun poging is mijns inziens ten dele geslaagd.

Het Oostenrijkse kwartet brengt met 'The Way Of The Descent' hun tweede album uit, en het mag gezegd worden dat deze elf nummers je gehoorgangen flink uitbaggeren. Het geluid is fantastisch, helder, bruut en agressief. Drummer Wildan krijgt mijns inziens extra bonuspunten voor het geweldige spel dat hij in nummers als 'All Or Nothing' of 'Me, Myself And I' door je centrale zenuwstelsel weet te persen. Qua muzikaal vakmanschap is er ook niets aan te merken aan de uitvoering, maar des te meer aan de composities. Jongens, dit is al vaker gedaan. Nergens hoor ik iets wat jullie opzienbarend anders maakt dan de goden uit de jaren tachtig en negentig, zoals Exodus. Hier en daar poogt Sole Method ook een uitstapje richting death metal, maar dan moet dat niet zo opzichtig als in 'Blasted And Broken', waarin ik gewoon een riff uit Deicide's 'Death By Dawn' voorbij hoor komen. En als het leukste nummer van de cd dan een thrash uitvoering moet zijn van Judas Priest's 'Night Crawler', dan denk ik dat het gerechtvaardigd is te concluderen dat men op schrijfgebied enigszins tekort schiet.

Zelf noemen ze het moderne thrash metal. Het geluid is weliswaar modern, de riffs echter zijn zo oud als Methusalem. Dat wil niet zeggen dat ik niet stilletjes heb kunnen genieten van het old school gevoel dat Sole Method mij weer even kon geven. Maar er zijn talloze andere bands die dit al hebben uitgevoerd, en die zijn inmiddels ook al verder gegroeid.