Cradle Of Filth - Darkly, Darkly, Venus Aversa

Label : Peaceville | Archiveer onder black/pagan metal

Vera : Halloween vieren kan dit jaar gepaard gaan met de aanschaf van een nieuw Cradle Of Filth werkstuk. Ik spreek bewust over een 'werkstuk' want de spraakmakende black metal band levert - zoals we dat van hen gewend zijn - een album af waar conceptverhaal, artwork en muziek een fascinerend geheel vormen. 'Darkly, Darkly, Venus Aversa' is net als de voorganger een conceptalbum. Het is ditmaal een gotisch horrorverhaal, geschreven door Dani. Fictie en realiteit ontmoeten elkaar in het verhaal over de eerste vrouw van Adam, de demones Lilith. Muzikaal zet men de hardere koers van 'Godspeed On The Devil's Thunder' verder, zelfs nog sneller en heftiger.

Dat merken we al meteen tijdens het zeven minuten durende 'The Cult Of Venus Aversa'. De symfonische intro met vrouwenstem is nog kalm, maar dan barst men los in heuse black metal furie. Spookachtig en dramatisch komt dit op je af; een veelheid aan indruk waar orkestrale arrangementen en koren het machtige geluid nog meer bombastisch maken. Het Spartaans strakke 'One Foul Step From The Abyss' is even snel, maar iets lager gezongen. Het is een waaier aan sferen en tempo's, in goede banen geleid door de snibbige, verhalende zang in 'The Nun With The Astral Habit' en gesublimeerd door een trager middenstuk in 'Retreat Of The Sacred Heart'. Vanaf 'The Persecution Song' is er een kentering in het verhaal en de muziek: deze wordt slepender en iets trager. Gotische invloeden sluipen binnen en het melodieuze element komt meer aan bod. Even maar, want 'Deceiving Eyes' is wederom een roetsjbaan waar je u schrap moet zetten. In vliegende vaart passeren koren, pianostukjes, strijkers, harde gitaren en de krijsstem van Dani de revue.

Omdat het thema vrouwelijk is, horen we ook iets meer vrouwelijke vocalen op dit album dan op het vorige. In 'Lilith Immaculate' komt dit het meest naar voren. Deze vrouwelijke toets - door de vrouw van producer Scott Atkins - is werkelijk prachtig in dit nummer, waar ik ook geniet van een spetterende gitaarsolo. 'The Spawn Of Love And War' vind ik tot hier toe het minst opvallende nummer, maar met 'Harlot On A Pedestal' zijn we terug op kruissnelheid. Ook hier weer knap gitaarwerk en avontuurlijk gebruik van Dani's stem in meerdere hoogtes en laagtes. De single en videoclip 'Forgive Me Father (I Have Sinned)' is al een poosje te zien, maar geeft een verkeerd beeld van dit album, omdat het nu net een song is die iets minder snel is en een zekere gotische toegankelijkheid heeft. Maar het is wel een knap nummer. 'Beyond Eleventh Hour' wordt ingeleid door piano en een vrouwelijke vertelstem, maar beÃĢindigt dit overweldigende album op een imponerende, bijna groteske wijze.

Cradle Of Filth brengt voor het eerst hun album uit op het eigen AbraCadaver label, met de steun van Peaceville. 'Darkly, Darkly, Venus Aversa' markeert de terugkeer van gitarist James McIlroy en voor de toetsen deed men beroep op Ashley Ellylon (ex-Abigail Williams). Speciale vermelding gaat ook naar de Tsjechische drummer Martin Skaroupka, het is een prestatie om deze snelheid te handhaven. Dit is zeker een album waar de fans van gaan houden. Rennen naar de winkel is nu de boodschap!