Daath - Daath

Daath - Daath

Label : Century Media | Archiveer onder death metal / grindcore

Richard G. : Zelfvernoemde albums hebben iets magisch. Het is vaak het album waar het bandgeluid gedefinieerd wordt, het album dat het muzieklandschap een nieuwe impuls geeft, een commercieel succes blijkt en dat voor vele fans nostalgisch is. Voorbeelden? 'Metallica', 'Black Sabbath', 'Korn', 'Slipknot'. De verwachtingen zijn dan dus vooraf ook hooggespannen voor het nieuwe album van het Amerikaanse gezelschap Daath.

Natuurlijk hebben we hier met een metal mythe te maken die gebaseerd is op slechts enkele voorbeelden. Maar zelfs met die kennis op zak valt 'Daath' keihard tegen. Gitaartandem Eyal Levi/Emil Werstler mag dan wel op volle toeren draaien en ervaren drummer Kevin Talley (o.a. ex-Chimaira, Dying Fetus, Misery Index) raakt ze goed en hard, het materiaal valt niet anders te classificeren als thrashy riffsoep met slechts sporadisch ballen in de vorm van een pakkende passage of een indrukwekkende solo. De eindeloze concatenatie van hakkend gitaarwerk, onderbroken door legio technische/melodische loopjes is ongetwijfeld ontzettend vet om live voor te dragen, maar een aangename luisterervaring levert het niet op. Het klinkt simpelweg te eenvormig en te volgepakt.

'Daath' is stilistisch stukken coherenter dan het samengeraapte Roadrunner debuut 'The Hinderers' en wederom stilistisch gezien een logisch vervolg op het in 2009 via Century Media verschenen 'The Concealers', het mist echter het charmante karakter van de eerste en de frisheid van de tweede. Hopelijk kan men het tij keren en de creatieve neerwaartse spiraal op het volgende album een halt toe roepen, want spelen kunnen ze wel degelijk!