Slipknot - Disasterpieces

Slipknot - Disasterpieces

Label : Roadrunner Records | Archiveer onder

Release type: DVD/Video

Michiel D. : Ik kan meestal een glimlach niet onderdrukken als er op bepaalde forums weer eens wordt op afgegeven op Slipknot. Kreten als stelletje verklede clowns zijn niet van de lucht terwijl de meeste van hen een paar jaar terug nog met corpsepaint op hun gelaat true en evil stonden te zijn. Mensen die dan ouwehoeren over ”waardeloze muzikanten” weten dus echt niet waar ze het over hebben. Dat Slipknot nu geen 300 nootjes per minuut aantikt wil niet zeggen dat ze niet kunnen spelen. Sterker nog, de meest technisch begaafde muzikanten kunnen vaak niet eens een fatsoenlijk nummer met een kop, middenstuk en staart schrijven. Ow ja, Slipknot verveelt zich vaak tijdens de soundcheck en dan spelen ze meestal even een setje Morbid Angel nummers met twee vingers in de neus. Maar goed, de DVD dus….

Ik heb dus met open mond zitten kijken naar het optreden van de 9 maniakken. De show staat als een huis en het is allemachtig strak gespeeld. De energie die van het podium komt is supergaaf in beeld gebracht met 38 camera's die werkelijk overal staan opgesteld. Van normale podiumposities tot op de maskers van de bandleden en op de hals van de gitaar. De hydraulische percussie plateaus gaan continu op en neer met 2 of meer bandleden boven op de steeldrums. Superdrummer Joey Jordison gaat zelf met drumstel en al over de kop terwijl hij een drumsolo weggeeft. Alles en iedereen rent door elkaar heen en op een gegeven moment moet zanger Corey zelfs zijn DJ zoeken die het publiek is ingedoken om lui neer te slaan die weigerden te gaan zitten op het verzoek van dezelfde Corey. Tijdens The Heretic Anthem komt er een vlag naar beneden met daarop een pentagram waarvan Venom het schaamrood op de kaken zou krijgen om dan over het vuurwerk nog maar te zwijgen.

Alleen voor die show in Londen zou ik de DVD al aanschaffen. Verder staan er op deze dubbel DVD ook nog alle videoclips zie de band ooit heeft opgenomen inclusief afgekeurde clips die nooit op tv te zien zijn geweest. Ook grappig is dat je de bandleden niet zonder masker niet, als ze hun maskers niet ophebben is er een vlek over de gezichten heen gemaakt zodat je nog niets ziet. Ook kan er gewisseld worden van camera standpunten zodat je een aantal nummers door de ogen van bijvoorbeeld de drummer kunt zien. Briljante DVD, ideaal voor alle vastgeroeste conservatieveilingen.